طراحی دکوراسیون آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه قبل از اینکه به نتیجه ای مطلوب برسیم باید برای خیلی چیزها برنامه ریزی کرده و خیلی از جزییات را در نظر داشته باشیم. تنوع در انواع سبک ها و دکوراسیون و وجود راه ها و ایده های زیاد ، بیشتر مواقع باعث سردرگمی ما می شوند. مثلا انتخاب سنگ یا صفحه روی کابینت بسیار مهم می‎باشد که با وجود مدل های شیک چوبی، فلزی، کوارتزی، کورین و گرانیتی انتخاب مدل نهایی کاری سخت و دشوار است.

از آن جایی که هماهنگی و هارمونی در دکوراسیون آشپزخانه حرف اول را می زند و ممکن است روی نشیمن و کل دکوراسیون منزل شما تاثیرگذار باشد در بیشتر خانه ها آشپزخانه قلب دکوراسیون خانه است و برای دکور کردن خانه همه چیز از آشپزخانه شروع می‎شود، بنابراین باید در استفاده از مواد، رنگ ها و فرم های به کار رفته در دیزاین آشپزخانه بیش از هر جای دیگری دقت کنید.

بررسی ایده های جدید در طراحی داخلی می تواند تا حدودی از این سردرگمی کم کند، در ادامه با این ایده ها آشنا می شویم.

یادمان باشد قبل از طراحی هر فضا دو مورد بسیار مهم اندازه فضا و سبک زندگی باید در نظر گرفته شود که اگر این طور نباشد بعد ازمدت کوتاهی اعضای خانواده از فضای خانه ناراضی خواهند بود و فضای خانه به فضایی سخت و کسالت آور تبدیل می‎شود بنابراین باید سبک زندگی و نیاز هر یک از اعضای خانواده در نظر گرفته شود.

دو دسته کلی آشپزخانه :

دسته اول آشپزخانه هایی هستند که در قدیم بیشتر مرسوم بود البته امروزه هم بسیاری از خانه‎های بزرگ و کوچک از این نوع طراحی استفاده می‎کنند این آشپزخانه ها طراحی بسته دارند به این منظور که مثل یک اتاق مجزا هستند که در ورودی مختص به خود را دارند و به نظر من برای خانه‎های ایرانی مناسب تر می‎باشند.

دسته دوم که اکثر آشپزخانه‎های امروزی را شامل می‎شوند آشپزخانه با طراحی باز هستند و اپن های امروزی در این دسته قرار می‎گیرند . طراحی این آشپزخانه ها روی نشیمن و پذیرایی نیز تاثیرگذار است بنابراین باید کل فضای نشیمن و آشپزخانه با هم هارمونی داشته باشد و هماهنگ باشد چون دید کامل این فضا باعث می‎شود شما یک فضای کلی ببینید که شامل چند فضاست در واقع شما فضای مجزایی ندارید.

انواع دکوراسیون آشپزخانه
انواع دکوراسیون آشپزخانه

برای آشپزخانه های سنتی و قدیمی پیدا کردن ایده های جدید در طراحی آشپزخانه نسبت به مدل های مدرن و امروزی کمی سخت تر است. یکی از ایده های جالب برای دکوراسیون های آشپزخانه، استفاده از طرح های سنتی و مدرن در کنار هم است، مثلا در آشپزخانه های مدرن، از کابینت های چوبی شیشه ای استفاده می شود که مناسب آشپزخانه های سنتی هستند. یا اینکه در کنار طرح های کلاسیک و سنتی از روکابینتی های مدرنی مانند سنگ مرمر یا کابینت های چوبی صاف و بدون حاشیه اما با بافت طبیعی غنی استفاده می شود.

دو نوع رایج آشپزخانه امروزی :

بیشتر آشپزخانه‎های امروزی دارای جزیره و یا شبه جزیره هستند که بسیار کاربردی می‎باشند و تنوع زیادی در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ایجاد می‎کنند. همان طور که از اسمشان معلوم است جزیره فضایی در وسط آشپزخانه می‎باشد که اطراف آن کاملا فضای خالی برای رفت و آمد موجود است جزیره ها باعث می‎شوند فضای آشپزخانه وارد فضای نشیمن شود و جدا نباشد در صورتی که شبه جزیره فضای آشپزخانه را کمی بسته تر می‎کند شبه جزیره ها از یک طرف فضای باز دارند و بسیار کاربردی می‎باشند.

دکوراسیون آشپزخانه
دکوراسیون آشپزخانه

بسیاری از مزایای کابینت آشپزخانه جزیره و شبه جزیره یکسان هستند. هر دو عملکرد بی نظیر، با فضای ذخیره سازی بسیار زیاد و ایجاد فضا برای قرار گرفتن صندلی را دارند . اینکه کدام یک را انتخاب کنیم بسیار مهم است که بستگی به دو اصل مهم دارد :  فضای موجود و سبک زندگی.

سبک زندگی

چگونگی زندگی شما و آنچه که شما در مورد استفاده از فضای آشپزخانه خود برنامه ریزی می کنید می تواند عامل تعیین کننده بین این دو مدل آشپزخانه باشد. وجود جزیره فضای آشپزخانه را کاملا باز کرده و ممکن است دیگر مرزی بین این قسمت و سایر فضاهای خانه وجود نداشته باشد. اما شبه جزیره با ایجاد یک مرز بین فضای زندگی و فضای آشپزخانه به نوعی این قسمت را مجزا می کند.

به طور کلی می توانم بگویم که آشپزخانه شبه جزیره حریم خصوصی بیش تری را به وجود می آورد. البته در صورتی که آشپزخانه شما بسته نباشد. بنابراین باید در نظر بگیرید که چگونه می خواهید از فضا استفاده کنید و چگونه آن را به بقیه خانه متصل نماید.

مزایای مدل جزیره :

یک عنصر طراحی محبوب – دسترسی به چهار طرف آن – افزودن فضای کار و ذخیره سازی – بازتر کردن فضا – افزایش گزینه های طراحی

معایب :

نامناسب برای فضاهای کوچک – نیاز به فضای بزرگ – بازسازی و تعمیر سخت یا با هزینه زیاد

مزایای مدل شبه جزیره :

مناسب برای آشپزخانه های کوچک – افزایش فضای کار و ذخیره سازی – ایجاد فضای نیمه باز  –  بازسازی ساده تر

معایب :

محدود شدن دسترسی و فضای حرکتی در آشپزخانه – ایجاد فضای مرده را در گوشه ها  – مطابق بودن با کابینت ها

کابینت آشپزخانه
کابینت آشپزخانه

متریال کابینت آشپزخانه:

ایده های جدید در طراحی آشپزخانه فقط شامل کابینت ها نمی شود، خیلی چیزهای دیگر هم وجود دارد که می توان برنامه های خاصی برای آنها داشت. اما قبل از اینکه بر روی جزئیات و چیزهای کوچک تمرکز کنید، ابتدا کمی تامل کرده و درباره متریالی که می خواهید استفاده کنید تصمیم گیری کنید. مثلا دیوار پشت سینک ظرفشویی یا دیوار بین کابینتی تزیین شده با سنگ مرمر خیلی شیک و لوکس است و به علاوه هیچ وقت از مد نخواهد افتاد، شما می توانید این طرح را با روکابینتی سنگ مرمر یا چوب طبیعی و ام دی اف به زیبایی ترکیب کنید.

متریال های زیادی وجود دارد که آشپزخانه شما را بسیار لوکس می‎کند بنابراین باید با دقت بیشتری تصمیم گیری کنید.

کابینت از بدنه، در و صفحه رویه تشکیل‌شده است. شما برای بدنه کابینت دو انتخاب دارید، یکی استفاده از ورق ام دی اف برای ساخت بدنه و دیگری انتخاب نئوپان با روکش ملامینه است. معمولاً برای بدنه از نئوپان باروکش ملامینه استفاده می‌کنند چون هزینه‌ ام دی اف خیلی بالاتر می‌شود و اصلاً مقرون ‌به‌ صرفه نیست.

در آشپزخانه صفحه رویه کابینت بیشترین تماس را با رطوبت و خیسی دارد بنابراین دقت داشته باشید جنس مقاومی برای این قسمت انتخاب کنید در این قسمت اصلا نباید از نئوپان کنید ، همچنین روکش‌های ملامینه هم به دلیل خش‌پذیری بالا مناسب نیستند.

روکش‌های اچ پی آل هم به دلیل مقاومت بالا در مقابل آب و خراشیدگی می‌توانند گزینه خوبی برای صفحه رویه باشند. یکی از پیشنهادهای خوب برای صفحه کابینت انتخاب صفحات ۳۲ میلی‌متری ‌ام دی اف با روکش اچ پی ال است. البته محصولات جدید دیگری هم تولیدشده است که مقاومت بالایی هم دارد. یکی از آن‌ها صفحه پلی وود است که از ترکیب چوب و پلاستیک است که باضخامت ۳۲ تا ۴۵ میلی‌متر تولید می‌شود که از نظر اقتصادی گزینه بهتری می‎باشد.

باوجود تولید متریال‌های مختلف برای کابینت سازی ولی همچنان ام دی اف محبوبیت خود را در میان مردم از دست نداده است. تنوع بالا در رنگ و طرح، همچنین سازگاری با طبیعت ازجمله علت‌های محبوبیت این عنصر است.

شما می‌توانید مناسب با هر سبکی، ام دی اف هماهنگ با آن را انتخاب کنید. مقاومت بالای این محصول در برابر رطوبت استفاده آن را در فضای آشپزخانه تضمین می‌کند. همچنین نگران استفاده از آن در شرایط آب و هوایی مرطوب نباشد. به خصوص که در حال حاضر ام دی اف های جدید که کاملاً رویه آن پرس است، تولید شده است که اجازه عبور ذره‌ای رطوبت را به داخل چوب نمی‌دهد. از دیگر مزایای ام دی اف عایق صدا بودن و مقاومت بالا در برابر حرارت است.

برای مثال در آشپزخانه های مدرن داشتن چیدمانی که سادگی را به نمایش بگذارد بسیار مهم است. به جای استفاده از وسایل دکوری و جا گیر در آشپزخانه می توانید از متریالی استفاده کنید که علاوه بر زیبا و مرتب نشان دادن چیدمان آشپزخانه، از شلوغی بیش از حد آن نیز جلوگیری می کنند ، مثلا استفاده از سنگ های طبیعی با رگه های زیبای مواد معدنی یا چوب طبیعی با گره و بافت های متعدد در اپن یا کانتر آشپزخانه به تنهایی جلوه ای جذاب و گیرا به دکوراسیون محیط اضافه خواهد کرد و شما به جای هزینه بر روی دکوری ها یک سنگ با ارزش و زیبا دارید که علاوه بر جلوه و کیفیت بسیار بالا در مقابل رطوبت و خش ، طول عمر بسیار زیادی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *