نورپردازی آشپزخانه – اصول نورپردازی آشپزخانه کوچک و بزرگ

چگونه بهترین نورپردازی را برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

آشپزخانه معمولاً نور طبیعی زیادی ندارد؟ با این ایده‌های جدید که قرار است به شما بدهیم، یک آشپزخانه تاریک را به فضایی روشن و دلباز تغییر دهید. نورپردازی آشپزخانه با توجه به کاربردهای زیاد آن به عنوان مرکز آماده سازی غذا، پخت و پز و فضای نمایش دکوراسیون، یک امر ضروری است.

نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی آشپزخانه

اما فراتر از آن، نورپردازی آشپزخانه باعث می‌شود تا نگهداری یا استفاده از وسایل در کابینت‌ها سریع و آسان‌تر انجام شود. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا با اطمینان و دقت بیشتری کارها را انجام داده و فضا را بزرگ‌تر جلوه دهید.

در حالی که بسیاری از افراد کمبود نور طبیعی را عامل اصلی کم‌نور بودن آشپزخانه خود عنوان می‌کنند؛ نور مصنوعی از نوع نامناسب یا در مکان نامناسب می‌تواند این مشکل را افزایش دهد. هنگام تغییر نورپردازی آشپزخانه، عملکرد و نوع لامپ‌ها و لوستر‌های مورد استفاده را نیز باید در نظر گرفت.

بطور کلی نورپردازی آشپزخانه به سه مرحله روشنایی نیاز دارد:

نورپردازی عمومی

آشپزخانه به عنوان یک اتاق کار محسوب می‌شود. سه بخش از روز برای پختن غذا در سه وعده اصلی در این مکان سپری می‌شود. بنابراین اگر نورپردازی آشپزخانه را به طرز مناسبی دریافت نکنید، کارها به خوبی پیش نخواهد رفت. نورپردازی عمومی در بالای آشپزخانه کار می‌شود و کف و دیوارها را روشن می‌کند. با استفاده از آن شما می‌توانید به راحتی وارد آشپزخانه شوید، از آن خارج شوید و در آن بگردید.

بنابراین سعی کنید از یک لوستر سقفی یا آویز متوسط با نور مناسب در مرکز آشپزخانه استفاده نمائید. در انتخاب این لوستر می‌توانید انواع لوسترهای کریستالی، مدرن، برنزی و .. را انتخاب کنید. آشپزخانه‌های امروزی بیش از پیش به پذیرایی و مرکز خانه نفوذ کرده‌اند. بنابراین انتخاب یک لوستر زیبا و لوکس در آن جزئی از دکوراسیون منزل به حساب می آید.

نورپردازی عمومی آشپزخانه
نورپردازی عمومی آشپزخانه

نورپردازی تاکیدی

این نوع از نورپردازی، به یک منطقه یا مکان خاص اشاره دارد. برای روشن نمودن محل‌هایی که کار بیشتری در آن‌ها انجام می‌شود مثل سینک، اجاق گاز، جزیره، اپن، پیشخوان‌ها و سایر مناطق کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای افزایش دقت در هنگام آماده‌سازی غذا، پخت و پز و تمیز کردن، این نورپردازی بسیار ضروری است.

نورپردازی تاکیدی آشپزخانه
نورپردازی تاکیدی آشپزخانه

شب‌ها که نور کمی در محیط وجود دارد، نورپردازی تاکیدی بیشتر به چشم می‌آید. نور زیاد در همه قسمت‌های آشپزخانه علاوه بر مصرف برق بیشتر، باعث اتلاف انرژی می‌شود. نور زیاد در همه قسمت‌های آشپزخانه مورد نیاز نیست و نورپردازی آشپزخانه با تاکید بر قسمت‌های مهم که کار بیشتری در آنجا صورت می‌پذیرد؛ می‌تواند از اتلاف انرژی بکاهد. همچنین نور کم و متوسط برای دیگر قسمت‌های آشپزخانه کافیست.

می‌توان در قسمت‌های زیرین کابینت‌های طبقه بالا از این نورپردازی استفاده کرد. یک لوستر آویز با سیم یا زنجیری که از سقف آویزان شده است؛ ایده خوبی برای نورپردازی آشپزخانه تاکیدی است. این لوسترها به دلیل نزدیک بودن به سطح کار، بر روی همان نقطه تاکید کرده و کار را لذت‌بخش می‌کنند.

نورپردازی مخفی

امروزه طراحان دکوراسیون داخلی بیش از پیش نورپردازی مخفی را برای آشپزخانه‌های مدرن پیشنهاد می‌کنند. این لامپ‌های مخفی در محل‌هایی از آشپزخانه که قابل دید نیستند؛ مثل داخل کابینت و پایین یا بالای آن بکار می‌روند. این لامپ‌ها نور مستقیمی ندارند و بازتاب آن‌ها به اطراف باعث می‌شود تا فضایی روشن به‌دست آید. نورپردازی مخفی به دلیل حرارت کم و صرفه جویی در انرژی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

نورپردازی مخفی
نورپردازی مخفی

این نورپردازی آشپزخانه یک نوع روشنایی بین دو نوع قبلی است. ویژگی‌های معماری یا دکوراسیون در آشپزخانه با این نوع برجسته می‌شود و جلوه خاصی به آن می‌بخشد. ویژگی‌هایی مثل سقف کاذب یا مجموعه‌ای از ظروف چینی و …

این نوع از نورپردازی؛ به نورپردازی کابینتی نیز معروف است ولی فقط مخصوص کابینت نیست. به دلیل عدم مشاهده لامپ‌ها و منبع نور، هاله نرم و لطیفی را در فضا پخش می‌کنند که بسیار جذاب است. همچنین می‌توان علاوه بر داخل کابینت، در قسمت زیر کابینت‌های بالا هم نصب شوند و فضایی نورانی و زیبا را بین کابینت‌های بالا و پایین ایجاد کنند.

یکی دیگر از روش‌های نورپردازی مخفی، استفاده از ریسه‌های نور در قسمت زیرین کابینت‌های پایین است. با استفاده از این روش کف آشپزخانه نیز از نورپردازی مناسب برخوردار می‌شود و ظرافت و طراحی خاصی را به آن می‌بخشد.

اگر هر سه مرحله را با دقت بکار ببرید می‌توانید یک نورپردازی آشپزخانه فوق‌العاده را به دست آورید.

وسایل نوری متناسب با هر مرحله را تهیه کنید.

در هر سه دسته روشنایی به دنبال بهترین وسایل در نورپردازی آشپزخانه باشید:

  • لامپ‌های مخصوص روشنایی عمومی در آشپزخانه، شامل انواع لوسترهای آویز و سقفی هستند.
  • چراغ‌های مخصوص روشنایی تاکیدی، شامل انواع لوسترهای آویز است که معمولا با سیم یا زنجیری بلند از سقف آویزان می‌شوند. همچنین لامپ‌های هالوژن و توکار که زیر کابینت آشپزخانه‌، اپن یا کشوها نصب می‌شوند و نورپردازی آشپزخانه را تکمیل می‌کنند.
  • وسایل روشنایی مخفی شامل لامپ‌های معمولی یا مسطح و ریسه‌های نور است که در سقف و کابینت تعبیه می‌شوند. این لامپ‌ها همچنین شامل لامپ‌های گرد و کم‌نمایی هستند که روی کابینت‌ها یا داخل آن‌ها نصب می‌شوند.

منابع نور طبیعی را در آشپزخانه خود بگنجانید

بازسازی آشپزخانه خود با در نظر گرفتن یک منبع نور طبیعی جذاب‌تر کنید. نورگیر و یک یا چند پنجره می‌تواند گرمای بیشتری به اتاق بدهد، نورپردازی آشپزخانه را جذاب کند و خلاء‌های موجود در نورپردازی مصنوعی شما را پر کند.

نورپردازی طبیعی آشپزخانه
نورپردازی طبیعی آشپزخانه

اغلب مکان‌های خالی وجود دارد که می‌توانید پنجره ای در آن نصب کنید، از جمله:

  • پنجره‌هایی که بالای سینک قرار می‌گیرند.
  • پنجره‌هایی لابه‌لای فضاهای خالی بین کابینت‌ها
  • پنجره‌های دایره‌ای‌، که پنجره‌های کوچک و گردی هستند و در بالای دیوار قرار می گیرند.
  • اضافه کردن یک شیشه به درب تراس یا حیاط خلوت

نورپردازی آشپزخانه را دست‌کم نگیرید.

و در آخر؛ نورپردازی آشپزخانه را کاری مهم در نظر بگیرید و برایش وقت بگذارید؛ چرا که همانطور که در بالا گفتیم، آشپزخانه برای زنان خانه‌دار حکم محل کار را دارد و وقت زیادی را در آنجا سپری می‌کنند. به همین دلیل برای داشتن شام و ناهاری خوشمزه؛ باید نورپردازی درستی را برای آشپزخانه خود فراهم کنیم.

بهتر است برای مشاهده ایده‌ها و لوستر، هالوژن و دیگر محصولات، سری به محصولات شکوه نور بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *