نورپردازی اتاق پذیرایی و نشیمن، حال خوب یک دورهمی

 

نور در دکوراسیون داخلی، جزئی اساسی در طراحی است. نورپردازی اتاق نشیمن و پذیرایی و دیوار ها و سقف خانه هم مانند هر کار دیگری، اصول خودش را دارد. نحوه نورپردازی ممکن است موجب بهتر و شیک تر به نظر رسیدن یک فضا شود. بالعکس ممکن است موجب شود که زیبایی های آن به نظر نرسند و حتی گاهی ظاهری نازیبا پیدا کند. به عنوان مثال، نبودن روشنایی کافی در اتاق به ویژه اتاق کار، آن جا را کسل کننده، کوچک و نا خوشایند نشان می دهد.

نورپردازی اتاق نشیمن
نورپردازی اتاق نشیمن

در مقابل روشنایی زیاد هم آسیب ها و مضررات مخصوص به خود را دارد. برای نمونه نور خیلی زیاد می تواند رنگ زیبای دیوار های اتاق را احمقانه نشان دهد و احساس نا خوشایندی از چیدمان و دکوراسیون اتاق به وجود بیاورد. همچنین می تواند موجب سردرد و ناراحتی چشم ها شود.

مطلب مرتبط: نباید های نورپردازی در دکوراسیون

ابزار های نورپردازی اتاق نشیمن و انواع آن ها

اما هر اتاقی نیاز به نورپردازی مخصوص به خود دارد. رنگ نور هم اهمیت زیادی دارد. نور زرد برای چشم مناسب تر از نور سفید است. اغلب نور زرد کاربرد بیشتری از نور سفید دارد اما به تنهایی باعث می شود رنگ های دیوار و لوازم کمی تیره تر از رنگ اصلی به نظر برسند. بنابراین نور ترکیبی را به شما پیشنهاد می کینم.

نور زرد دیوار ها را تیره تر و فضای شما کوچک تر نشان می دهد، اما نور سفید فضا را روشن تر و بزرگ تر نشان می دهد. ولی استفاده از نور سفید به تنهایی، کمی یکنواخت و کسل کننده است و حس نا خوشایندی به وجود می آورد. استاندارد روشنایی این گونه است که بهترین نور، ترکیبی از نور مهتابی (سفید) و نور خورشیدی (زرد) است. همچنین این نور ترکیبی موجب می شود که کمترین آسیب به چشم وارد شود.

در صورتی که اهل مطالعه هستید، لامپ های سقفی رشته ای، گزینه مناسبی خواهد بود. اگر چنین است پیشنهاد می کنیم کنار کلید چراغ ها، از یک سوئیچ برای تنظیم میزان روشنایی لامپ ها استفاده کنید تا متناسب با نیاز خود، بتوانید روشنایی اتاق را تنظیم کنید.

استفاده از لامپ ها، چراغ های زمینی و رومیزی و انواع آباژور، مناسب فضایی است که نیاز به نور بیشتری دارید. این لامپ ها می توانند احساس آرامش بیشتری در محیط به وجود آورند و موجب می شوند تا بتوانید تعدادی از چراغ های سقفی را خاموش کنید. نکته دیگر این که در اتاق نشیمن، اولویت با موقعیت میز تلویزیون است. نورپردازی اتاق نشیمن باید به گونه ای باشد که نور در مقابل صفحه تلویزیون قرار نگیرد تا بازتاب آن در دیدتان مشکلی به وجود نیاورد.

نورپردازی اتاق پذیرایی
نورپردازی اتاق پذیرایی

اصول نورپردازی اتاق پذیرایی و نشیمن

نورپردازی اتاق پذیرایی و نشینمن، اصول خاصی دارد. نورپردازی اتاق نشیمن به این ترتیب است که در بین چهار گوشه اتاق باید حداقل سه گوشه آن روشن باشد. نوع روشنایی ها هم باید به صورت ترکیبی از انواع نور ها باشد به این معنی که در اتاق نشیمن هنگامی که از یک آباژور زمینی استفاده می شود در قسمتی دیگر می توانید از یک چراغ رومیزی استفاده کنید. نوع نور و جهت تابش آن هم می تواند متفاوت باشد.

لوستر در اتاق نشیمن و پذیرایی

مهم ترین ابزار نورپردازی در سالن پذیرایی، لوستر است. البته استفاده از نور های هالوژن، نور مخفی، آباژور ها و غیره هم متداول است و فضا را لوکس تر و مدرن تر می کند، اما وجود لوستر از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون داخلی است. همچنین استفاده از لوستر با نور مناسب در اتاق غذا خوری و در بالای میز ناهار خوری هم مورد دیگری است که باید مد نظر قرار دهید.

به طور کلی طراحی نورپردازی اتاق پذیرایی و همچنین نورپردازی اتاق غذاخوری از مهم ترین آیتم های طراحی دکوراسیون داخلی است که در ایجاد حس خوشایند و همچنین زیبایی این فضا ها تاثیر بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *