روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ‎ها

آشنایی با تاثیر رنگ ها بر انسان‎ها و استفاده درست از آن‎ها ، یکی از اصولی ترین نکات در دکوراسیون داخلی است، بنابراین برای تصمیم گیری در رابطه با رنگ فضای مورد نظرمان باید اطلاعات کافی درباره آنها بدست آوریم.

شرکت شکوه نور تلاش خود را می‎کند تا اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار شما عزیزان قرار دهد تا تصمیم گیری در این باب برای شما آسان تر شود، به امید ایجاد فضایی آرامش بخش و مناسب با روحیه شما عزیزان.

هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی هر انسان می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند.بنابراین در این قسمت تاثیر رنگ‎های اصلی بر روی انسان را بررسی می‎کنیم و به کمک آن می‎توانیم برای مثال رنگ مناسب تری برای اتاق خوابمان انتخاب کنیم. و همچنین جالب است بدانید با توجه به رنگ‌هایی که هر شخص ایجاد می‌کند ما می‎توانیم تا حدی به روحیه آنها پی ببریم. در این زمینه تست‌های رنگ بسیاری است که از نظر روانشناسی صورت می‌گیرد در کل آدمی به رنگ‌ها علاقه نشان می‌دهد ور در محیط بی‌رنگ عکس العمل جالبی را نشان نمی‌دهد و به طور کلی انسان می‌کوشد تا اسرار و رموز آن را بشناسد و در زندگی خود بکار ببرد و منبع الهامات آن طبیعت است.

در رابطه با اثرات روانی رنگ ها می‎توان آن ها را به دو دسته کلی (رنگ های گرم و رنگ های سرد) تقسیم کرد.

رنگ های گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی باعث ایجاد احساساتی چون هیجان ، آسایش ، خصومت و عصبانیت می شود.

رنگ های سرد مثل سبز، آبی و بنفش احساس آرامش و اطمینان و به همان اندازه احساس غم و ناراحتی ایجاد می کند.

قرمز: قرمز یکی از رنگ هایی است که اکثر افراد ارتباط قوی با آن برقرار می کنند اگر شما شخصیتی هیجانی دارید حتما از این رنگ در منزلتان استفاده خواهید کرد. احساساتی نظیر قدرت، شجاعت ، اعتمادبه‎نفس، برانگیختگی جنسی و هیجان به آن نسبت داده می شود. قرمز ضربان قلب را افزایش داده و میزان انرژی را بالا می برد و در هر مکانی رنگ قرمز می تواند توجه بیننده را به خود جلب نماید. معمولاً رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار می گیرد و دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز انتخاب خیلی خوبیست چون جلب توجه می کند.

نارنجی: نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال، توانایی، انرژی، گرما، و آسایش در ارتباط است. اگر می خواهید فضایی پر شور و هیجان ایجاد کنید یا اشتهای مهمان ها را بالا ببرید از رنگ های زرد و نارنجی استفاده کنید.این رنگ ها با غذا در ارتباط هستند و به همین دلیل رستوران ها بیشتر از این رنگ ها استفاده می کنند.همچنین شما می‎توانید در نورپردازی های خود نیز از این رنگ استفاده کنید خصوصا در رستوران‎ها فضاهای بازی کودکانتان و حتی در پذیرایی خود نور رنگی یک آباژور رومیزی می‎تواند جلوه خاصی به دکوراسیون منزل شما بدهد.

زرد: زرد رنگ خوشحالی، شادی، خرسندی، و سعادتمندی است. مردم اصولاً با مشاهده این رنگ اشتیاق، وجد و سرور، انرژی، خوش بینی، نیک اندیشی، و شور را تجربه می کنند، به همین دلیل نیزاکثر افراد به نورپردازی رنگ زرد علاقه‎مندند. برخی از ترکیبات و سایه های زرد می توانند فرد را از نظر ذهنی تحریک کرده و خلاقیت او را افزایش دهند، اما اگر بیش از حد از این رنگ استفاده شود یا با رنگ مناسبی ترکیب نشود ممکن است سبب ایجاد ترس، وحشت، اضطراب، خصومت وخشم شوند.

سبز: سبز یک رنگ کاملا سمبلیک است و بسیار پرطرفدار می‎باشد. به طور کلی سبز معمولاً نماد مفاهیمی نظیر: صلح، افتخار آفرینی، خوش شانسی، و باروری و حاصل خیزی است.این رنگ طبیعی حس تازگی، طراوت، نو شدن، تعادل، آرامش، و تسکین را به افراد می‎دهد. اما در انتخاب خود دقت کنیم  چون ترکیب نادرست سبز ممکن است احساساتی نظیر بی حالی و ناخوشی را در انسان ایجاد کند. از نظر علمی ثابت شده است که چشم انسان مستقیما روی رنگ سبز با شبکیه متمرکز می شود و این باعث می شود به ماهیچه های چشم کمتر فشار بیاید به همین دلیل است که رنگ سبز نماد آرامش و صلح است. اگر اتاقی به رنگ سبز دارید بدانید این رنگ ، به تقویت حافظه شما کمک می کند و از طرف دیگر زیاده روی در استفاده از این رنگ، فراموش کردن خاطرات تلخ را دشوار می کند.

آبی: مشاهده این رنگ سبب ایجاد هورمون های شیمیایی خاصی در بدن می شود که آرامش را ارتقا می بخشند. اگر شما به دنبال احساساتی نظیر: اعتماد، اطمینان، صداقت، وفاداری، منطق، سکون و سکوت، و توجه و تمرکز هستید بدانید باید به دنبال این رنگ بروید. توجه داشته باشید که برخی از ترکیبات رنگ آبی اثرات پرتحرک تری دارند و برخی از آنها سردتر و دور از دسترس می نمایند. در برخی پژوهش ها اثبات شده که آبی توانایی کارمندان و ورزشکاران را نیز افزایش می دهد.اگر آرامش بیشتری نیاز دارید از رنگ آبی در اتاق های که ساعات زیادی را در آن می گذرانید استفاده کنید.در اتاق خواب ها  از این رنگ خیلی استفاده می‎شود شاید به همین دلیل است که رنگ آرام بخش آبی سرعت تنفس و فشار خون را کاهش می دهد.

 

بنفش: بنفش یکی دیگر از رنگ‎های آرامش بخش است ، و حسی میان هیجان قرمز و سکون آبی ایجاد می کند. گاهی برخی از سایه روشن های بنفش ذهن افراد را درگیر می کند و آنها را مضطرب کرده و از آنها افراد درون گرا می سازد از این رو به سوی کسب عرفان، معرفت، دانش پیش می روند. بنفش روشن در محیط آرامش ایجاد می کند و تنش را از بین می برد. استفاده از این رنگ در فضای خانه و دفتر کار عالی است.

 

مشکی: مشکی یک رنگ کاملاً قدرتمند است اگر شما حس سلطه طلبی و قدرتمندی دارید پس حتما به این رنگ علاقه دارید. در برخی از فرهنگ ها این رنگ افراد را به یاد از دست دادن جان عزیزانشان می اندازد. کسانی که رنگ سیاه را دوست دارند، افرادی کمال طلب، پر رمز و راز و شیک پوش هستند. این افراد گاه خسته و افسرده اند و از وضعیت موجود راضی نیستند.

قهوه ای: قهوه ای احساس سادگی، طبیعی بودن، ثبات، استحکام، استواری، و پایداری را ایجاد می کند. مردم اصولا به رنگ قهوه ای اطمینان دارند و به آن اعتماد می کنند.

خاکستری: خاکستری رنگی خنثی است، گوشه گیری ، عد م فعالیت ،سستی ، وبی تفاوتـی از احساساتی است که این رنگ به وجود می‎آورد. رنگ خاکستری پذیرای افکار جدید است و بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ارتباط برقرار می‌کند. رنگ خاکستری بیشتر در طبیعت و در صنعت مُد دیده می‌شود. به تصاویری که در آنها تماماً از رنگ‌های خنثی استفاده شده، تصاویر سیاه‌وسفید یا تک‌فام نامیده می‌شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *