برج تورنینگ تورسو و بیونیک

بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی ساختمان ها از رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد و مسائل فنی را از راه های زیستی حل می‌کند.

هنگامی که در سیر تحول آفرینش زمین از حدود ۸/۳ میلیارد سال قبل تا کنون به تامل می نشینیم در می یابیم که، طبیعت خود، طراح و معمار نهایی است. طی این مدت گیاهان وجانوران توانسته اند با طراحی لازم بر مشکلات محیط زیست فائق آیند. و انسان نیز در طول زندگی خود، همیشه سعی داشته برای ساخت و طراحی مکان ها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد.

امروزه تکنولوژی ، انواع ماشین ها، کامپیوترها، ساختمان های بزرگ، وسایل ارتباط جمعی و دیگر ابزار آلات موجود در صنایع و نقش موثر آنها در اقتصاد و فرهنگ جامعه را در ذهن انسان به تصویر می کشد، طبیعی است که این وسایل همان دستاوردهای تکنولوژی است که پاسخگوی نیازهای اساسی برای انسان معاصر می‌باشند، امّا چنانچه به مسیر تکنولوژی بنگریم کم و بیش به منشاء برخی پدیده ها پی می بریم، به اینکه هر پدیده ی صنعتی و یا ساختمانی ازکدام الگوی زنده ی طبیعت الهام گرفته است، شاید در آن صورت تکنولوژی جلوتر از زمان گام بردارد، بنابراین لازم است ارتباطی با اصول منطقی و علمی بین سیستم های ماشینی و سیستم‌های زنده پدیدار شود.

برج تورنینگ تورسو و بیونیک

معماری بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران، امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان (IT, Nano, Bionic) معرفی گردیده است. روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است در واقع مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را به نمایش بگذارد. این یک باور متعالیست که با زنده بودن محیط زیست، هماهنگی کامل با طبیعت ایجاد می شود. شاید یکی از روش های معتبر و قوی برای آیندگان، ترویج روش اصلاح طلبی و توجه به واقعیت ها از طریق “معماری بیونیک” باشد.

برج تورنینگ تورسو
برج تورنینگ تورسو

می توان گفت سبک معماری این بنا با ظاهری شبیه به ستون فقرات انسان ، بیونیک است.

برج تورنینگ تورسو

معمار : سانتیاگو کالاتراوا والس Vals Santiago Calatrava

مکان : شهر مالمو Malmo سوئد

سیستم سازه ای : اسکلت بتنی

زمان ساخت : ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی

برج تورنینگ تورسو
برج تورنینگ تورسو

یکی از دلایل ساخت برج پیچنده تعیین مرزی برای آسمان شهر مالمو بود. مرزی که توانایی درک هندسی آسمان شهر را به شهروندان آن بدهد.این ایده به این دلیل به وجود آمد که در سال ۲۰۰۲ جرثقیل کوکومس را که در یک کیلومتری برج پیچنده قرار داشت از شهر خارج کردند. کوکومس جرثقیل غول پیکر و بلندی بود که از آن برای ساخت کشتی استفاده می‌شد و پیش از برج پیچنده نماد شهر مالمو به حساب می‌رفت. سیاست‌مداران محلی به این نتیجه رسیدند که با خارج کردن جرثقیل کوکومس از افق شهر مالمو برجی را به عنوان نماد شهر جایگزین آن کنند. برج پیچنده در حقیقت نماد مالمویی نوین و بین‌المللی است.

این برج معروف به پیکره ی مارپیچ که اثری از معمار بزرگ سانتیاگو کالاتراوا می باشد ۱۹۵ متر ارتفاع دارد واز بتن و فولاد ساخته شده است. طرح برج حالت تندیس گونه ای دارد و از مقطع تا بالاترین قسمت ۹۰ درجه چرخیده وهر طبقه به صورت قطعه ای مجزا طراحی شده است. ایده ی اولیه ی طرح الهام گرفته از از ستون فقرات انسان بوده و این اثر را در جرگه بیونیک چرخشی قرار می دهد.

شکوه نور
شکوه نور

در طراحی این برج از نه مکعب که هر کدام دارای پنج طبقه ‌است و حول محور مرکزیش پیچ خورده استفاده شده‌است. بالاترین بخش برج نود درجه نسبت به سطح مبنای آن چرخیده‌ است. در اصل هرطبقهٔ این برج شامل مقطعی مستطیلی است که حول محور مرکزی آن با زاویه‌ای مشخص چرخیده و به یک مقطع سه گوش متصل شده که یک داربست فولادی آن بخش را محیط کرده‌است . ۱۴۹ آپارتمان مجلل و شیک نیز در طبقات فوقانی قرار دارند که شامل سالن های ورزشی، استخر، جکوزی و تالارهای پذیرایی هم می شود.

طرح استثنایی این برج تاکنون دو جایزه ویژه بهترین طرح معماری برج های مسکونی و یک جایزه بهترین طرح سازه بتنی را تصاحب کرده است. از آنجایی که این برج یکی از ساختمان های معروف جهان است، می بایست امکانات رفاهی مناسبی را هم در اختیار ساکنان خود قرار دهد.

برج تورنینگ تورسو و بیونیک
برج تورنینگ تورسو و بیونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *