کاغذدیواری ارزان تره یا رنگ کردن؟ [مقایسه و بررسی دقیق] به‌روز شده

وقتی صحبت از بازسازی و ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی به میان می‌آید، همیشه یکی از موضوعات اصلی که افراد را درگیر می‌کند این است که دیوارها را رنگ کنیم یا کاغذ دیواری؟ کدام به صرفه‌تر است؟ مزایا و معایب هرکدام چیست؟ کدام برای فضای مورد نظرمان مناسب‌تر است؟ این قبیل سوالات در واقع اصلی‌ترین موضوعاتی هستند که باید در موردشان خوب فکر کنیم و بعد وارد عمل شویم.

اگر شما قبل از هر اقدامی مشغول پیدا کردن پاسخ این سوالات هستید، به شما تبریک می‌گوییم زیرا با این کار از ضرر و زیان‌های بزرگتری جلوگیری کرده‌اید. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع، تصمیم گرفته‌ایم هر آنچه که باید در مورد تفاوت کاغذ دیواری و رنگ دیوار بدانید را در این مقاله توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

مقایسه کاغذدیواری و رنگ آمیری

در واقع رنگ دیوار می‌تواند سه رنگ اکرلیک، رنگ روغن و رنگ پلاستیک باشد که انتخاب آن به عهده‌ی مشتریان است. البته بهتر است در انتخاب آن‌ها از نقاش ساختمان مشورت بخواهید. این رنگ‌ها ماندگاری خوبی دارند و تقریبا هر رنگی که بخواهید در آن‌ها وجود دارد و اگر رنگی که مورد نظر شماست در بین رنگها نباشد که احتمالش بسیار پایین است، فرد متخصص با استفاده از ترکیب رنگ‌های دیگر رنگ مورد نظر شما را می‌سازد که بخش جذاب کار به شمار می‌آید. در واقع رنگ کردن دیوار فقط به زدن یک رنگ به دیوار خلاصه نمی‌شود بلکه خلاقیت‌های بسیاری را می‌توان در رنگ کردن دیوار به کار گرفت.

به عنوان مثال تکنیک‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از غلطک دستی شیار دار روی دیوار طرح بزنید و یا از پاشیدن رنگ‌ها روی دیوار استفاده کنید. اگر خلاق هستید و می‌خواهید فضای متفاوتی داشته باشید، رنگ دیوار دست شما را باز می‌گذارد که هرکدام از ایده‌های مورد نظر خود را به راحتی پیاده‌سازی کنید. پوشش روی کاغذ دیواری‌‌ها که طرح روی آن زده می‌شود از جنس وینیل یا لاتکس است که قابلیت طرح زدن با جوهرها و دستگاه‌های خاص را فراهم می‌کند.

کاغذ دیواری‌ها طرح و رنگ‌های متنوع و زیبایی دندو کثیف کای رنگ را ندارند. کار با آن‌ها بسیار ساده‌تر است و مدت زمان خشک شدن چسب آن‌ها خیلی کوتاه‌تر از خشک شدن رنگ است. به طور کلی طرح‌های از پیش تعیین شده‌ای وجود دارند که به راحتی می‌توانید به صورت حاضر و آماده نصب کنید. اما اینکه رنگ بهتر است یا کاغذدیواری بستگی به فضای شما و البته مقدار بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و همچنین طرحی که می‌خواهید پیاده سازی کنید دارد. با در نظر گرفتن تمام شرایطی که شرح دادیم می‌توانید متوجه شوید که برای شما رنگ بهتر است یا کاغذدیواری.

مزیت های رنگ آمیزی دیوار

  • ایجاد طرح‌های خلاقانه
  • تنوع رنگ و طرح بیشتر
  • قیمت ارزان‌تر
  • میخ زدن راحت‌تر به دیوار
  • قابلیت شستشوی عمیق‌تر نسبت به کاغذ دیواری

معایب رنگ دیوار

  • دیرتر خشک می‌شود.
  • بوی رنگ در روزهای اول زیاد است.
  • در صورتی که وسایل داخل خانه هستند باید وکیوم شوند تا رنگ به آن‌ها نپاشد.
  • به مرور زمان زودتر از کاغذ دیواری قدیمی شده و خط و لک پیدا می‌کنند.

مزیت های کاغذدیواری

  • طرح‌های آماده دارد
  • طرح‌های کلاسیک، مدرن و هر سبکی مورد نظر شما باشد در میان کارها وجود دارد.
  • سریع خشک می‌شود و اگر نیاز به زیرسازی دیوار نباشد، یک روز بیشتر کار نمی‌برد.
  • قابل شستشو است.
  • سال‌ها روی دیوار می‌ماند و همچنان مانند روز اول بی‌نقص است.

معایب کاغذدیواری

  • نمی‌توان با خیال راحت دیوار را سوراخ کرد. اگر رنگ باشد ترمیم می‌شود اما اگر کاغذ دیواری آسیب ببیند نمی‌توان آن را ترمیم کرد.
  • نمی‌توان آن را مثل دیوار شست روش‌های خاص خود را دارد و بهتر از مراقب کودکان باشید تا روی آن نقاشی نکشند زیرا نمی‌توان نقاشی‌ها را از آن پاک کرد.

مقایسه لیست قیمت رنگ دیوار و کاغذ دیواری

قیمت‌های رنگ دیوار و کاغذ دیواری در بازه‌ی خاصی اشتراک زیادی دارند اما کمترین قیمت و بیشترین قیمت آن‌ها بسیار متفاوت است. برای مقایسه‌ی قیمت‌ها می‌توان گفت که قیمت رنگ دیوار از حدود ۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع شروع شده و بسته به موادی که در آن استفاه می‌شود و طرحی که در نظر دارید تا ۱۰۰ هزار تومان می‌تواند متغیر باشد. اما در مورد کاغذ دیواری کمترین قیمت‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع شده و به طور متوسط تا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع می‌تواند متغیر باشد.

در این بخش باید در نظر بگیرید که کاغذ دیواری‌های یکسره‌ای تحت عنوان پوستر دیواری وجود دارند که یک دیوار را پوشش می‌دهند و قیمت آن‌ها از حدود ۱ میلیون تومان شروع می‌شود و نحوه‌ی محاسبه قیمت فضا برای آن‌ها متفاوت است. در مورد تعرفه‌ی دستمزدهای رنگ کردن دیوار و نصب کاغذ دیواری در ادامه جدولی قرار داده‌ایم:

نصب کاغذ دیواری خارجی عرض ۵۰ و ۶۰ سانتی متر ۴۵۰۰۰ تومان
نصب کاغذ دیواری ایرانی عرض ۵۰ و ۶۰ سانتی متر ۳۵۰۰۰ تومان
نصب کاغذ دیواری عرض ۱ مترو و ۷۵ سانتی متر ۹۰۰۰۰ تومان
نصب کاغذ دیواری و برچسب عرض ۱٫۵ متر به بالا توافقی
دیوار رنگ روغنی و سقف پلاستیکی ۲۵۰۰۰ تومان
دیوار رنگ پلاستیک سقف رنگ پلاستیک ۲۳۰۰۰ تومان
دیوار رنگ اکرلیک سقف رنگ پلاستیک ۲۶۰۰۰ تومان
دیوار مولتی کالر ۳۶۰۰۰ تومان

در انتخاب رنگ دیوار و کاغذ دیواری چه نکاتی را رعایت کنیم

در انتخاب رنگ دیوار و کاغذ دیواری عوامل بسیار زیادی هستند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و عدم توجه به آن‌ها باعث می‌شود بعد از اعمال تغییرات، فضا آن طور که در ذهنتان بود نباشد. در ادامه به چند نکته‌ی بسیار مهم اشاره می‌کنیم که در انتخاب رنگ و طرح دیوار و کاغذ دیواری باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

تناسب سبک اجزای فضا با رنگ دیوار

این موضوع بسیار مهم است و می‌تواند نتایج تغییر دکوراسیون را زیرو رو کند. دقت داشته باشید که اگر کاغذ دیواری کلاسیک استفاده می‌کنید، لوازم کلاسیکی را در فضا بکار بگیرید تا یک هارمونی فوق‌العاده میان اجزا و زمینه‌ی فضا یعنی رنگ دیوار یا کاغذ دیواری ایجاد شود. در غیر این صورت فضا نیمه کاره و گیج کننده به نظر می‌رسد. یا اگر از طرح‌های کوبیسم و آبستره به عنوان رنگ دیوار استفاده می‌کنید توجه داشته باشد که اجزای فضا یعنی تابلو یا مبلمان و لوستر باید مدرن باشند تا هارمونی و نظم مورد نظر در فضا ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت پوستر با کاغذ دیواری

رنگ لوازم و رنگ دیوار یا کاغذ دیواری

دقت کنید که همه‌ی لوازم و رنگ زمینه یکرنگ نباشد. از تضادهای زیبا و یا طیف‌های رنگی استفاده کنید تا فضا گرمتر و دلنشین‌تر به نظر برسد. اگر از رنگ‌های گرم روی دیوارها استفاده کرده‌اید، لوازمتان را از طیف رنگ‌های خنثی و یا دیگر رنگ‌های گرم انتخاب کنید. اگر از رنگ‌های سرد برای دیوارها استفاده کرده‌اید، لوازمی با رنگ سفید، خاکستر و طیف‌های رنگی سرد متفاوت با رنگ دیوار انتخاب و خریداری کنید.

همه‌ی دیوارها را مانند هم رنگ و طرح نزنید

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد فضای لوکس و جذاب انتخاب دو طرح و رنگ متفاوت برای دیوارها که تا حد زیادی تکمیل کننده‌اند است. این کار باعث می‌شود فضا از یکنواختی در بیاید و البته دست شما را برای انتخاب طیف‌های رنگی لوازم دیگر بازتر می‌گذارد.

از لوسترهای متناسب فضا استفاده کنید

اگر لوستری که انتخاب می‌کنید نور به اندازه داشته باشد، باعث می‌شود رنگ دیوارها همان چیزی که هست به نظر بیاید در صورتی که نور زیاد باعث تغییر رنگ دیوارها در چشم مخاطب می‌شود و ممکن است باعث ایجاد ناهماهنگی شود. نور کم نیز باعث می‌شود طرح‌ها به درستی دیده نشوند و به میزانی رنگ کاغذ دیواری را سردتر نشان می‌دهد.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب لوستر مناسب با ما تماس بگیرید:
۰۹۱۲۰۵۷۳۳۴۹

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *