نورپردازی فروشگاه ها و مراکز خرید

دقت در انتخاب نحوه نورپردازی فروشگاه ها و مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، تاثیر مهمی در رونق آن جا دارد. ایجاد جذابیت یکی از مهم کارکردهای نوپردازی در مکان های تجاری است. نورپردازی و انتخاب ابزار مناسب، از جمله انواع لوستر و چراغ های دیگر و نور مخفی موجب می شود افراد، زمان بیشتری را در آن فروشگاه ها سپری کنند و در نتیجه میزان فروش و رونق مراکز تجاری، تحت تاثیر میزان روشنایی، ابزارها و نحوه پیاده سازی آن است.

البته یکی از نکات مهم در نورپردازی که نباید از نظر دور داشت، میزان مصرف انرژی است. استفاده از نور طبیعی و امکان کنترل هوشمند نور های مصنوعی می­‌تواند به صورت چشمگیری در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. اهمیت این موضوع به قدری زیاد است که تصمیم گرفتیم در این مطلب به طور کامل به نورپردازی فروشگاه‌ها بپردازیم، با ما همراه باشید.

نورپردازی فروشگاه ها
نورپردازی فروشگاه ها

نکات مهم در نورپردازی فروشگاه ها

نورپردازی فضاهای مختلف، اصول خودش را دارد. برای مثال نورپردازی خانه، با نورپردازی اداری تفاوت دارد. اما در خصوص نحوه نورپردازی، قطعا تامین روشنایی یک هایپر مارکت، با یک بوتیک، متفاوت است. همچنین نورپردازی داخلی و خارجی فروشگاه ها نیز می‌توانند تفاوت‌های اساسی داشته باشند. اما شاید اصلی ترین بخش هر فروشگاه که در جلب نظر مشتری به شدت نقش دارد، ویترین آن است. بنابراین نورپردازی ویترین فروشگاه ها، معمولا زمان و هزینه عمده طراحان دکوراسیون را به خود اختصاص می‌دهد. هدف از نورپردازی می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. جلب نظر و تمرکز مشتری
  2. ایجاد فضایی مناسب برای کارکنان
  3. تفکیک فضاها
  4. مشخص کردن نوع فعالیت

روشنایی عمومی و نوپردازی مراکز خرید، باید فضایی گرم و آرام بخش ایجاد کند تا هم مشتریان و هم کارکنان آنجا را خسته نکند. علاوه بر این، لازم است نورپردازی با معماری و طراحی داخلی هماهنگی داشته باشد. نورپردازی می‌تواند کانون توجه افراد را تعیین کند و اگر هوشمندانه طراحی شود، باید مشتریان بیشتری را جذب کند. در واقع یکی از تکنیک‌های جذب مشتری در فروشگاه و مراکز خرید نورپردازی مناسب و هوشمندانه و ایجاد تمرکز ویژه بر روی محصولات به حساب می‌آید.

به عنوان مثال استفاده از نورپردازی خاص در ویترین مغازه باعث با تمرکز بر روی اجناس خاص و مد روز و البته ایجاد دکوراسیون جذاب باعث می‌شود مشتریان از نقاط مختلف مرکز خرید جذب مغازه شما شوند و کنجکاوی آن‌ها را تحریک می‌کند. مراجعه بیشتر به مغازه فطعا باعث فروش بیشتر شما نیز خواهد شد، پس از این موضوع غافل نشوید.

نورپردزای مرکز خرید
نورپردزای مرکز خرید

پارکینگ، ورودی ها، راهروها، فضاهای خدماتی از جمله سرویس بهداشتی، رستوران و غیره و همچنین فروشگاه ها، قسمت های مختلف مراکز تجاری هستند که نیاز به نورپردازی متناسب با کاربری شان دارند. هر یک از این فضا ها، باید به دقت از هم تفکیک شوند و یکی از ابزار های آن نورپردازی مناسب است.  برای نورپردازی می توان هم از چراغ های دکوراتیو و هم از افکت های نوری استفاده کرد. به کار گیری سطوح نورانی، ایجاد نور های ملایم با سایه های کم و یا نورهای تاکیدی اغراق آمیز برای ایجاد کنتراست و جلب توجه، بخشی از روش های نورپردازی هستند.

راهروها فضاهای اصلی ارتباطی مراکز خرید هستند. نورپردازی راهروها باید به اندازه کافی، روشنایی لازم را جهت معاشرت مردم، شناخت محیط اطراف و اختصاص زمان بیشتر برای گردش در مراکز خرید فراهم کند.

نکات کاربردی برای نورپردازی فروشگاه و مراکز خرید

  1. نورهای خارج از فروشگاه ها و مغازه ها، نباید بر روشنایی ویترین ها تحت تاثیر منفی داشته باشند. به عنوان مثال نباید در شیشه ویترین مغازه‌ها، انعکاس نور.از بیرون اتفاق بیفتد و مانع دید شود.
  2. نورپردازی رستوران ها و فودکورت ها و فضاهای استراحت، باید آرام و لذت بخش باشند تا مراجعین و مشتریان بتوانند به دور از هیاهو در آن جا احساس آرامش کنند.
  3. روشن کردن سطوح عمودی به درک بهتر فضا به ویژه در محیط های بزرگ کمک می­کند. بنابراین برای فضا های بزرگ، پیشنهاد می شود از نورپردازی سطوح عمودی غافل نشوید.
  4. از تکنیک های نورپردازی مانند انواع لوستر مدرن یا لوستر کلاسیک، فیبرهای نوری، نئون، چراغ های رنگی، نورپردازی ریلی و چراغ های متحرک برای انرژی بخشیدن به فضا و افزایش تاثیرات نورپردازی استفاده کنید.
  5. متناسب با کاربرد هر فضا، لازم است از نور های گرم، سرد و یا ترکیبی از آن ها استفاده شود. بنابراین در این رابطه دقت بیشتری داشته باشید.
  6. مکان‌یابی ابزار های روشنایی و محل قرارگیری لامپ‌ ها در یک فروشگاه یا مرکز تجاری باید طوری باشد که نور، به طور مستقیم به چشم مشتری نتابد. نور مستقیم، از یک طرف چشم را آزار می دهد و حس خوبی برای مشتری ایجاد نمی‌کند، و از طرفی نور زیاد موجب دیده نشدن اجناس با رنگ و ظاهری واقعی شان می شود.
  7. برای فروشگاه ‌های بزرگ می‌توان از سقف مشکی و چراغ‌ های بدنه مشکی استفاده کرد. این کار موجب می شود ظاهر فروشگاه مدرن و امروزی تر باشد.
  8. نحوه نورپردازی می تواند در پرستیژ فروشگاه شما تاثیر گذار باشد. با انتخاب و استفاده از انواع لوستر ها، نور مخفی ها و انواع روش های روشنایی، می توانید مشتریان و نخاطبان هدف را به سمت خود جذب کنید.
نورپردزای فروشگاه
نورپردزای فروشگاه

ایده‌ نورپردازی فروشگاه

در این قسمت چند ایده استفاده از نور در فضای فروشگاه که در سطح جهانی و توسط برندهای مطرح مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم:

استفاده از نورهای ترکیبی مکمل

وقتی از نور آفتابی و مهتابی به طور همزمان استفاده کنید باعث تعدل نور می‌شود و به اصطلاح چشم را نمی‌زند. یعنی در طولانی مدت مشتری و کارکنان فروشگاه را خسته نمی‌کند. از مزیت‌های نورهای مکمل این است که نور فضا را کامل می‌کنند و تمام اشیاء از رنگ و شکل واقعی خود بهتر و مرتب‌تر به نظر می‌رسند. درست مانند وقتی که در نور خورشید به شیئی نگاه می‌کنید. اگر به دنبال عکس گرفتن و تولید محتوای ویدیوئی در فروشگاه خود هستید این موضوع می‌تواند کمک بسیار زیادی به کیفیت عکس و فیلم‌های شما کند.

استفاده از هالوژن‌ها

هالوژن‌ها یکی از نکات کلیدی هستند که ممکن است در نورپردزی فروشگاه از آن غافل شده باشید. نورپردازی با هالوژن یکی از نکات ظریف تزیین نوری فروشگاه به حساب می‌آید و در عین ایجاد سایه روشن، همچنان نور کافی برای فروشگاه فراهم می‌کند. این نورهای جذاب در رنگ‌های مختلف وجود دارند و پیشنهاد می‌شود که یکی در میان از رنگ آفتابی گرم و مهتابی گرم یا ترکیبی از آفتابی سرد و مهتابی سرد استفاده کنید. این موضوع به رنگ دکوراسیون شما نیز بستگی دارد.

استفاده از انعکاس نور

و اما مبحث بسیار مهم انعکاس نور که می‌تواند حکم چوب جادو را داشته باشد. شاید باورش سخت باشد اما با استفاده از انعکاس نور شما می‌توانید فضا چندین برابر بزرگ و البته تعداد اجناس مغازه را بیشتر نشان دهید. برای این کار کافی است از آینه و شیشه در نقاط خاصی از مغازه که در نظر دارید انعکاس در آن اتفاق بیافتد قرار دهید و با تمرکز نور در قسمتی با فاصله از آینه و نزدیک به فضای مورد نظر، انعکاس ایجاد کنید.

استفاده از ریسه‌های نور ال ای در در ویترین

ریسه‌های نور ال ای دی فضا را گرمتر و صمیمانه‌تر نشان می‌دهند و از آنجا این روزها ترند هستند، این ایده را به مخاطب القا می‌کنند که در فروشگاه شما اجناسی جدید و متناسب با مد روز که در نظر دارند را پیدا خواهند کرد. ایده‌ی استفاده از ریسه‌های ال ای دی، این روزها در سراسر جهان در دکوراسیون فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید از بین مدل‌های مختلف این ریسه‌ها، سبکی به فضای فروشگاه شما نزدیک‌‌تر است را انتخاب کنید.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید:
۰۹۱۲۰۵۷۳۳۴۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *