مرکز خرید بولرینگ

مرکز خرید بولرینگ، بنای دیگری است که در ادامه معرفی بنا های خاص و جالب توجه، قصد داریم معرفی کنیم. مرکز خرید بولرینگ در بیرمنگام انگلستان، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در اتحادیه اروپاست که به‌ دلیل ظاهر خاص و متفاوت خود، به یکی از مراکز توریستی و مهم این شهر بدل شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این فروشگاه چهار طبقه است ، ۳۷ متر ارتفاع دارد و توسط شرکت معماری «سیستم‌های آینده» طراحی شده است. عملیات احداث این بنا در سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۰۳ میلادی کامل شده و به بهره‌برداری رسیده است. این ساختمان که جایزه طراحی معماری ریبا را که یکی از معتبرترین جوایز معماری است را به خود اختصاص داده است.

مرکز خرید بولرینگ
مرکز خرید بولرینگ

نمای ساختمان

پوشش نمای بیرونی مرکز خرید بولرینگ ، ساختمان را همچون خزنده‌ای سخت‌پوست در نظر می‌آورد و این به دلیل آن است که سطح منحنی این بنا با ۱۵ هزار صفحه  آلومینیومی و درخشان به قطر ۶۰ سانتی‌متر پوشیده شده است که گویا از نوعی لباس پولکی بانوان الهام گرفته شده اما صرفه نظر از فرم آن ، آنچه اهمیت دارد، میزان برازندگی لباس بر تن این بناست.

مرکز خرید بولرینگ
مرکز خرید بولرینگ

اما فاقد ظرافت‌هایی است که در چشم ناظران خوشایند باشد. در واقع یک مرکز تجاری باید دعوت کننده باشد و حس صمیمانه ای را به بازدیدکنندگان خود بدهد. ولی در بولرینگ مشاهده می شود که معمار طوری نمای بنا را طراحی کرده است که به نظر می‌رسد. این پوشش همچون زرهی ساختمان را در بر گرفته است تا آن را از شر دشمنان خود حفظ کند.

همچنین تعداد کم بازشوها در نمای بیرونی بنا، این مرکز خرید مدرن را همچون قلعه‌ای غیر‌قابل نفوذ جلوه می‌دهد و به جای آنکه خریداران را به درون خود دعوت کند، در برابر آنان حالتی تدافعی و بیگانه به خود می‌گیرد. اما با همه این ها چیزی که باعث شدن این طراحی می شود این است که این فرم تدافعی همواره حس کنجکاوی ناظران را برای کشف و شناخت آنچه که در درون آن می‌گذرد، برمی‌انگیزد. به‌گونه‌ای که براساس آمار منتشرشده، این مرکز خرید در سال ۲۰۰۴ میلادی با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بازدیدکننده، شلوغ‌ترین مرکز خرید انگلستان بوده است. در یک نظرسنجی عمومی مرکز خرید بولرینگ به‌عنوان زشت‌ترین ساختمان انگلستان شناخته شده و در فهرست ارائه‌شده از سوی چندین رسانه‌ نیز جزو ۱۰ بنای زشت دنیا قرار گرفته است.

مرکز خرید بولرینگ
مرکز خرید بولرینگ

معماری بولرینگ

می توان گفت سبک معماری این بنا با ظاهری شبیه به یک خزنده سخت پوست ، بیونیک است.

بیونیک و معماری بیونیک علمی است که به الهام یابی فنی ساختمان ها از رفتارها و ارتباطات گوناگون عالم جانداران می پردازد و مسائل فنی را از راه های زیستی حل می‌کند.

معماری بیونیک یا علم بررسی نظام حیات جانداران، امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان (IT, Nano, Bionic) معرفی گردیده است. روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است در واقع مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند. این یک باور متعالیست که با زنده بودن محیط زیست، هماهنگی کامل با طبیعت ایجاد می شود. شاید یک طریقه ی معتبر و قوی برای آیندگان، ترویج روش اصلاح طلبی و توجه به واقعیت ها از طریق “معماری بیونیک” باشد، به طور کلی معماری بیونیک مبارزه‌ای است با خشنودی از خود و تمایلی است به بازسازی همه چیز.

بیونیک در واقع شامل سه بخش است:

۱- علم سیستم هایی که کار آنها از سیستم های زنده گرفته شده است. (در ساختار و سیستم اصلی)

۲-علم سیستم هایی که خصوصیاتی شبیه خصوصیات سیستم های زنده رادارند. (مکانیزم ها و عناصر عملکردی)

۳- علم سیستم هایی که از نظر ظاهر به سیستم های زنده شبیه هستند. (دریافت های حسی از نقطه نظر فرم)

که البته بنای بولرینگ می تواند در دسته سوم قرار گیرد ، شاید این بنا به یک بنای زشت معروف باشد به دلیل شباهتش به خزنده ای سخت پوست اما این که با طبیعت هماهنگی دارد و در معماری ایده ای نو است غیرقابل تغییر است و همین آن را متفاوت کرده است.

زشت ترین ساختمان انگلستان
زشت ترین ساختمان انگلستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *