طراحی نورپردازی داخلی

گام هایی پیش از طراحی نورپردازی‌ داخلی

بخش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی نورپردازی است. در واقع نورپردازی‌ کمک می‌کند تا دکوراسیون داخلی فضای شما دیده شود به کمک نورپردازی‌ می‌توان فضا را رمانتیک‌تر و درخشنده تر جلوه داد یا با  نورپردازی مناسب یک فضا با نورگیر بسیار کم و دلگیر را می‎توان به یک فضای فرح‎بخش و با هیجان تبدیل کرد.

طراحی نورپردازی داخلی
طراحی نورپردازی داخلی

برای طراحی یک نورپردازی مناسب و استاندارد باید نکاتی را مورد توجه قرار داد برای مثال : تعیین شدت نور، تعداد منابع روشنایی مورد نیاز، در نظر گرفتن تاثیر نورپردازی بر فضا، توجه به تغییر رنگی که نورپردازی در فضا ایجاد می‎کند از موارد موثر در طراحی موفق نورپردازی‌ است. در این رابطه طراح برای انتخاب نوع نورپردازی باید مواردی را در نظر بگیرد که خلاصه آن شامل‌:

۱- طول عمر منبع نور برای طراحی نورپردازی بسیار مهم است، اگر منبع نور شما بی کیفیت باشد و طول عمر بالایی نداشته باشد در بعضی موارد که دسترسی به منبع نور مشکل است دچار مشکل می شوید برای مثال نمای ساختمان ها، در اکثر موارد دیده شده است که در نمای ساختمان لامپ ها سوخته است و نمای بسیار بدی را به وجود آورده است.

۲- میزان روشنایی چراغ‌ها باید با تعداد چراغ هایی که مورد نیاز است متناسب باشد، نور بیش از حد یا بسیار کم باعث اذیت چشم می شود.

نورپردازی داخلی اتاق خواب
نورپردازی داخلی اتاق خواب

۳- حرارات و گرمای چراغ ها بسیار آزاردهنده است بنابراین از لامپ هایی استفاده کنید که باعث گرم شدن فضا نشود.

۴- ترکیب با نور روز و کنترل شدت نور در روز.

۵- سلایق شخصی مشتری.

۶- نحوه کنترل نور (کم و زیاد کردن میزان نور با دیمر).

نورپردازی پذیرایی منزل
نورپردازی پذیرایی منزل

۷- انعطاف پذیری برای جابجا کردن محل کانون تمرکز نور و موارد مشابه، بعضی مواقع کانون مرکزی خانه شما تغییر می‎کند با توجه به تغییراتی که در دکوراسیون آن انجام می‎دهید بنابراین نورپردازی (مثلا لوسترها) شما باید قابلیت جا به جایی داشته باشد.

۸- علاوه بر کاربرد نورپردازی در فضا، باید به این نکته توجه داشت که ما یک فضای گرم و دعوت کننده می‎خواهیم ایجاد کنیم.

۹- با تنظیم و ترکیب نور محیطی‌، برای همه فضاها نور کاربردی ایجاد کنید.

۱۰- برای فضای مابین اتاق‌ها یا راهرو بین اتاق‎ها خط روشنایی پیوسته در نظر بگیرید.

۱۱- با استفاده از نورپردازی تاکیدی بر روی عناصر دکوراتیو مثل مجسمه، آبنما، ظروف ارزشمند، یک بوفه و … در فضای مورد نظر، آنرا بهینه کرده و زیبایی آن را بیشتر کنید.

۱۲- سعی کنید یک طراحی قابل انعطاف انجام دهید تا در روشنایی روز و تاریکی شب بتواند نور مورد نظر شما را تامین کند و تعمیرات آن نیز ساده باشد.

۱۳- به حداکثر بهره وری انرژی و آیین نامه‌های مربوطه توجه کنید.

ابعاد و فرم محل مورد نظر بسیار مورد اهمیت می‎باشد و روی طرح و مدل لوسترها و آباژورها و کل نورپردازی و مبلمان تاثیر می‎گذارد.

۱۴- نحوه جابجایی افراد در منزل شما نیز بسیار مهم می‎باشد برای مثال اگر راهروی باریکی دارید حتما نور مورد نیاز برای روشنایی را در نظر بگیرید اگر خیلی تاریک باشد ممکن است در رفت و آمد شما اختلال ایجاد کند و اگر نور بیش از حد مورد نیاز طراحی شود غیر از بهینه نبودن، چشم را اذیت می‎کند.

نور در غذاخوری
نور در اتاق غذاخوری

۱۵- کاربری فضا، یکی دیگر از موارد مهم برای طراحی نورپردازی می‎باشد و در واقع شاید مهم ترین آن‎ها ،معمولاً در یک محل کارهای مختلفی انجام می‌شود که میزان نور متفاوتی لازم دارند.

۱۶- به ارتفاع سقف و فرم آن حتما توجه لازم را داشته باشید چون نور از این سطح منعکس شده و با نور محیطی اتاق ترکیب شده و آن را بهبود می‌بخشد.

۱۷- نکات ریزی مانند سن و سال افرادی که در منزل زندگی می‌کنند گاهی بسیار مهم می‎شود چون زمانی که پیرتر می‌شویم، به شدت نور حساستر می‌شویم.

۱۸- رنگ دیوارها کاملا بر روی نورپردازی شما تاثیرگذار است ، رنگ تیره‌تر نور بیشتری را جذب می‎کند بنابراین به منبع نور بیشتری نیاز دارید.

۱۹- تزیینات هنری و بخش‌های طراحی شده مانند مجسمه‎ها، تابلوها، تابلو فرش و … در کل مناطق خاصی از فضا که دکوراسیون خاص دارند بهتر است با نورپردازی تاکیدی یا نور متمرکز مانند چراغ هالوژن یا انواع آباژورهای کنارسالنی و رومیزی مشخص‌تر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *