دکوراسیون اتاق نشیمن (طراحی، مبلمان و نورپردازی)

تمام نکات دکوراسیون اتاق نشیمن

Living room decoration

نشیمن:

در هر خانه‌ای که زندگی می‌کنید با هر متراژی بهتر است به آرامش خانواده خود بیشتر اهمیت بدهید و قسمتی از خانه را به دوست‌داشتنی‌ترین و صمیمی‎ترین فضای خانه تبدیل کنید؛ این بخش را فضای نشیمن می‎نامیم که البته در معماری سنتی ایرانی، این فضای صمیمی و خانوادگی یک اتاق بود که نسبت به تالار اهمیت کمتری داشتند و محل جمع شدن افراد خانواده و مهمان‌های بسیار نزدیک بود و از نظر تزئینات بسیار ساده بودند و دقیقا کاربری یک نشیمن را داشت.

این اتاق نشیمن همان جایی از خانه است که می‌تواند بعد از یک روز کاری همه اعضای خانواده را دور هم جمع کند تا از احوال روزانه همدیگر باخبر شوند و به صحبت بپردازند ؛ همان‌جایی که می‌توانید در یک روز تعطیل روی مبل‌های راحتی‌تان لم دهید و یا مطالعه کنید یا با دوستان صمیمی خود گپ بزنید. این فضا از نظر معماری و طراحی در دسته فضاهای نیمه خصوصی قرار می‎گیرد و اینکه درگذشته نشیمن،یک اتاق مجزا بود دلیلش کاملا شفاف است.

امروزه به دلایل زیادی ازجمله کم شدن متراژ خانه‎ها ، فضاهایی مانند نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه کاملا ترکیب شده‎اند، بنابراین درباره فضای نشیمن تلاش می‎شود تا حد امکان آن را خصوصی سازی کنیم تا افراد خانواده بتوانند با آرامش بیشتری یک فضای صمیمانه را تجربه کنند که البته با چیدمان مناسب این موضوع قابل حل می‎باشد.

دکوراسیون اتاق نشیمن
دکوراسیون اتاق نشیمن

دسترسی نشیمن:

نشیمن به عنوان یک فضای نیمه خصوصی در خانه بهتر است که دسترسی راحتی به اتاق خواب داشته باشد. در همه اتاق‏های نشیمن وسایل مشترک پیدا می‌شود. یکی از مهم‎ترین نکات یک اتاق نشیمن خوب، قرار دادن مبلمان به شکلی است که مسیر رسیدن به فضاهای دیگر بدون مانع باشد، حداقل عرض این مسیر حرکت ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است.

همچنین اگر نشیمن خانه در ادغام با پذیرایی نباشد، نباید از در ورودی دید داشته باشد ، اگر بین این دو فضا فضایی نیمه باز، همچون یک راهرو یا کریدور طرح شود، ارتباط بین نشیمن و پذیرایی بیشتر و با مشکلات کمتری روبرو می‌شود. همچنین می‎توانید از جزئیات معماری موجود در فضا و مبلمان برای تعریف قسمت‌های مختلف فضا استفاده کنید. جزئیاتی مانند: تفکیک کننده‌های فضا مانند یک کتابخانه و پارتیشن، ستون‌ها و پله‌ها در صورت وجود، می‌توانند برای تعریف قسمت‌های مختلف فضا استفاده شوند.

اگر خانه شما ویلایی است و این امکان وجود داشته باشد که نشیمن به فضای نیمه بازی مانند، ایوان و بالکن راه داشته باشد، ارتباط بین نشیمن و حیاط بیشتر می‌شود و فضای لذت بخش با نور بسیار مناسب خواهیم داشت.

دسترسی آشپزخانه و نشیمن باید راحت باشد.

مبلمان نشیمن نباید در مسیر رفت و آمد، برای مثال جلوی درب اتاق ها یا درب ورودی قرار گیرد.

مبلمان نشیمن:

برای تصمیم گیری در مورد چیدمان اتاق نشیمن، ابتدا باید نقطه کانونی را تعیین کنید. این قسمت، از مهم‌ترین بخش‌ها در دکوراسیون اتاق نشیمن هستند. نقطه کانونی می‌تواند شومینه‎برقی فضا یا یک اثر هنری مثل آبنما، مجسمه یا تابلو باشد. پس مبلمان و عناصر اتاق نشیمن خود را، ابتدا متناسب با نقطه کانونی فضا و سپس بر اساس چیدمان فضای گفت وگو در دکوراسیون بچینید.

مبلمان را در چسبیده به دیوار‌ها قرار ندهید، آن‌ها را کمی به سمت مرکز فضا بیاورید. باید دقت کنید می‎خواهیم فضایی صمیمی داشته باشیم پس آن‎ها را نزدیک‌تر به هم به صورت گروهی بچینید.

دکوراسیون نشیمن شومینه
دکوراسیون نشیمن شومینه

در اتاق نشیمن سعی شود حداقل برای ۶ نفر صندلی و فضای نشستن تدارک ببینید. اگر اتاق نشیمن خانه شما بزرگ و وسیع است، توصیه می‌کنیم چیدمان مبلمان و فضای گفت و گو را به دو یا سه گروه با تعداد نفرات متنوع افزایش دهید. برای مثال، یک ست مبلمان ۶ نفره را در قالب یک گروه و یک نیم ست ۲ یا ۴ نفره را در قالب یک گروه دیگر تدارک ببینید. تعداد مبل‌ها به میزان فضای اتاق شما بستگی دارد.

میز پذیرایی: میزهای پذیرایی معمولا نقطه کانونی یک اتاق نشیمن هستند. این میزها تا حد امکان باید زیبا و کاربردی باشند. در فضاهای کوچک ازمیز گرد یا بیضی‌شکل استفاده کنید اما در فضاهای بزرگ‌تر می‎توانید از یک میز مربع برای اتاق نشیمن‌تان استفاده کنید.حداکثر فاصله میز اتاق نشیمن تا مبلمان باید ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد؛ طوری که راحت به وسایل روی میز دسترسی داشته باشید. شما همچنین می توانید از میز جلو مبلی و میزعسلی ها برای نشیمن استفاده کنید.

کاناپه‎تکی: برای یک اتاق نشیمن کوچک از کانا‌په‌های تکی استفاده کنید که مدرن و راحتند ، کاناپه پرمصرف‌ترین وسیله اتاق نشیمن است بنابراین یک کاناپه با کیفیت بالا و در عین حال راحت بخرید که بعد از مدتی شکل اولیه‌ آن تغییر نکند. کاناپه تکی راحت می‌تواند حدود ۲۱۳ سانتی‌متر طول و ۹۸ سانتی‌متر عمق داشته باشد. برای آپارتمان‌های کوچک کاناپه‌ای بخرید که حدود ۱۸۰ سانتی‌متر باشد تا بتوانید از فضای اتاق استفاده بیشتری کنید.

مبلمان ال شکل: اگر اتاق نشیمن بزرگ است، می‌توانید از یک کاناپه ال‌شکل استفاده کنید. از مضرات آن این است که کاناپه ال‌شکل فضای بیشتری اشغال می‌کند اما اگر در جای درستی قرار بگیرد می‌تواند یک فضای مناسب‎تری برای نشیمن شما به وجود آورد؛ فضایی که صمیمیت اتاق نشیمن تان را بالا می‌برد و همه اعضای خانواده می‌توانند مبلمان راحت بنشینند.

اگر فضای خصوصی برای اتاق نشیمن ندارید، می‏توانید با انتخاب یک مبلمان ال‌شکل ، کمی بین فضاهای خانه جداسازی انجام دهید و یک اتاق نشیمن برای منزلتان بسازید.

نورپردازی پذیرایی منزل
نورپردازی پذیرایی منزل

تلویزیون: در ابتدا نکته مهم ابعاد تلویزیون است،دقت کنید ابعاد تلویزیون اتاق نشیمن را با توجه به ابعاد مبلمان و اندازه فضای نشیمن انتخاب کنید. اگر اندازه تلویزیون‌‌ شما ۴۲ اینچ است، باید حداقل مبلمان را در فاصله سه متری از تلویزیون قرار دهید. نکته بعد ارتفاع  تلویزیون است، ارتفاع میز تلویزیون باید بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد. اگر تلویزیون روی دیوار نصب شود باید حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر از کف خانه فاصله داشته باشد. نکته سوم این است که قرارگیری تلویزیون در نشیمن نباید به گونه‌ای باشد که مانع ورود نور از پنجره به فضای داخلی نشیمن شود.

 

قیمت انواع کاغذ دیواری
دکوراسیون اتاق نشیمن (ایده)

 

فرش: فضای گفت وگو و فضای نشیمن را با کمک قالیچه‌ها تفکیک کنید. قالیچه‌ها چه ساده باشند و چه طرح دار، گزینه بسیار خوبی برای تعریف قسمت‌های مختلف فضا هستند. اگر در نشیمن، به صورت سنتی روی زمین می‎نشینند، کف نشیمن به کفپوشی نرم و کلفت همچون فرش یا موکت ضخیم و پرزدار نیاز دارد. ضمنا در طرح تناسبات این نشیمن باید به ابعاد و اندازه‌های رایج و استاندارد فرش (۶متری،۹ متری، ۱۲ متری) توجه کرد. رنگ کفپوش بهتراست، مقداری از رنگ دیوار‌ها تیره‌تر باشد در این صورت فضا متعادل تر شده و از نظر بصری جلوه بهتری به خود می‌گیرد.

صندلی تکی: برای ایجاد فضای نشستن بیشتر صندلی‌های تکی یا نیمکت‌های کوچک سبک پیشنهاد خوبی هستند. این صندلی‌ها یا نیمکت‌ها را می‎توانید مابین مبل‎های خود قرار دهید و فضای گفت‌وگوی بهتری ایجاد کنید. در انتخاب رنگ روکش صندلی‌ها و نیمکت‌ها به کمی خلاقیت نیاز است ، به عنوان مثال آنها را با رنگ کوسن‌های روی مبل هماهنگ کنید و سعی کنید یک رنگ متضاد باشد. می‎توانید از رنگ طرح روکش مبل خود به شرطی که زمینه نباشد برای مثال رنگ گل روکش مبل استفاده کنید و یا با رنگ پرده ست کنید.

دکوری: وسایل دکوری، برای تزیین اتاق نشیمن‌ نیاز است . در نشیمن‎ با مساحت کم از تابلوهای کوچک چند تکه که رنگ‌شان با رنگ مبلمان‌تان متناسب است، استفاده کنید و اگر مساحت بیشتری دارید، یک تابلوی بزرگتر با رنگ ملایم استفاده کنید که آرامش بخش باشد در این فضا به زرق و برق زیاد نیازی ندارید. تابلوها را در ارتفاعی قرار دهید که قسمت بالای تابلو با خط دید شما هم‌تراز باشد.

گلدان‌های کوچک طبیعی و یادگاری‌های کوچک، قاب عکس‎ها، مجسمه‎های کوچک تزیینی که روی میز کنار مبل راحتی قرار می‌گیرند هم گزینه‌های خوبی برای زیباتر کردن اتاق نشیمن هستند. آباژور را هم فراموش نکنید، یک آباژور رومیزی با نور کافی برای داشتن فضایی دلپذیر عالی است.

 

ایده میز نشیمن
ایده میز نشیمن

نورپردازی نشیمن:

اتاق نشیمن گاهی به نور کم و گاهی به نور زیاد احتیاج دارد بنابراین باید به حضور نور کافی توجه کنید. یک لوستر مرکزی مانند لوسترهای شید و مدرن که نور اتاق نشیمن را به طور کامل تامین کند و حدالمقدور قابل تنظیم باشد انتخاب خوبیست. شما می‎توانید با استفاده از دیمرها نور مورد نیاز خود را تنظیم کنید چون اتاق نشیمن یک فضای چند کاربری پر استفاده است باید نور مناسب برای مطالعه، تلویزیون تماشا کردن، استراحت و یا حتی بازی فرزاندان فراهم شود.

یک آباژور رومیزی یا آباژورکنارسالنی با نور جانبی کمترهم می‎تواند انتخاب خوبی برای اتاق نشیمن باشد. در معماری ساختمان عموما اتاق نشیمن در فضای نورگیر خانه طراحی می‌شود ولی حتی اگر اتاق نشیمن خانه شما این ویژگی را نداشت می‎توان با نورپردازی مناسب این مشکل را حل کرد.

بنابراین نتیجه می‎شود قسمت‌های مختلف اتاق نشیمن، اعم از فضای تماشای تلویزیون، فضای گفت و گو، قسمت خصوصی شما و فضای کوچک مطالعه و … هر کدام باید نورپردازی مستقلی برای خود داشته باشند و یا از نورپردازی سقفی قابل تنظیم استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *