تاریخچه ساخت لوستر در ایران و جهان

 

اطلاع از تاریخچه پیدایش هر ابزاری می تواند جالب باشد. پیشینه ساخت و استفاده از لوستر هم به بیش از ۸ قرن پیش در اروپا باز می گردد. در دوران قدیم و گذشته های دور، استفاده از لوستر، نماد شکوه و ثروت به شمار می رفت در حالی که اکنون می توانید لوستر ها را در انواع طرح و جنس و سبک، در هر خانه ای ببینید.

اما این ابزار دکوراتیو چه مسیری را طی کرده و چطور به شکل و کاربرد فعلی در آمده است؟ در این مطلب سری می زنیم به قرن ها پیش و زادگاه اولین لوستر های جهان و همچنین تاریخچه روشنایی در ایران. همراه ما باشید:

لوستر کلیسای نوتردام پاریس
لوستر کلیسای نوتردام پاریس

ساخت اولین لوستر ها

تاریخچه ساخت و استفاده از اولین لوستر ها به عنوان ابزاری برای طراحی دکوراسیون داخلی، به قرن ۱۵ میلادی و اروپا باز می گردد. کشور های اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، انگلیس و هلند نخستین کشور هایی بودند که استفاده از لوستر در آن ها رواج یافت.

متریال اولین لوستر ها، چوب بود و از شمع برای روشن کردن آن ها استفاده می شد. این لوستر ها با تجمع تعداد بسیار زیادی شمع بر روی خودشان، روشنایی لازم را تامین می کردند. پس از مدتی شمع ها جای خود را به گاز دادند که این گاز از فاضلاب تولید می شد! اما به تدریج روشنایی گازی و لامپ برقی جایگزین آن ها شدند.

لوستر های قدیمی بسیار بزرگ و سنگین بودند و به دلیل همین ابهت، نمادی از عظمت و شکوه بودند و بنا ها و خاندان سلطنتی و اشراف، تعلق داشتند. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت روشنایی و دکوراسیون، نمونه های کوچک تر و سبک تر ارائه شد و اکنون انواع لوسترها را می توانید در هر مکانی با کاربرد های گوناگون و تنوع بالا ببینید.

اما اولین طراحی های لوستر، متعلق به ایتالیایی ها و در حدود سال ۱۵۰۰ میلادی بوده ‌است که جرقه طراحی و کاربرد اولین لوستر ها را به عنوان وسیله ای دکوراتیو به جهان ارائه کردند.

مطلب مرتبط: ده تا از بهترین ها برای خرید لوستر در سال ۱۳۹۸ (بررسی کامل)

لوستر مدرن
لوستر مدرن

نخستین لوستر ها، لوستر کریستالی فرانسه

لوستر ها نخستین بار در فرانسه ظهور کردند و نمونه های اولیه آن ها، از جنس کریستال بود. هنوز هم لوستر هایی مربوط به آن دوران در کاخ ورسای و کلیسای نوتردام پاریس قابل مشاهده هستند. در ساخت لوستر کریستالی از قاب های فلزی و برای تزیین آن ها هم از آویز های کریستالی استفاده می شد.

آن کریستال ها نوعی کوارتز شفاف بودند که نمونه های قدیمی آن ها با دست تراش داده می شدند و کیفیت پایین تری داشتند. اما به مرور با استفاده از ماشین های تراش، کیفیت کریستال ها بهتر شد. کوارتز به دلیل جنس خاصش می تواند مانند الماس درخشان و زیبا شود و امروزه هم برای تولید ارزان تر در مقایسه با نمونه های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

روشنایی و لوستر در ایران

حرم امام رضا (ع) در مشهد، از نخستین مکان ‌هایی بوده است که در آن جا از برق به منظور ایجاد روشنایی استفاده شده است. در نخستین سال‌ های قرن سیزدهم هجری شمسی، از سوی دولت تصمیم گرفته شد تا در کوچه ها، چراغ هایی به شکل فانوس توسط شهرداری یا بلدیه نصب شوند. این چراغ‌ ها فانوس‌ هایی دیواری بودند که در فاصله چهار متری از زمین بر روی دیوار و یا بر روی پایه ‌های چدنی نصب می ‌شدند.

با این که خاستگاه اولیه لوستر، در اروپا بوده است اما امروزه جایگاه صنعت لوستر سازی در ایران و کیفیت بالای محصولات ایرانی، را نمی توان نادیده گرفت. استفاده از فلز برنج در ساخت و طراحی لوستر های ایرانی موجب شده تا در حال حاضر این محصولات به عنوان بهترین با کیفیت ترین کالا های دکوراتیو در جهان شناخته شوند.

شرکت شکوه نور نیز با تولید محصولاتی با کیفیت بالا و همچنین محصولات سفارشی، از جمله برترین تولید کنندگان لوستر و محصولات دکوراتیو در ایران است. برای مشاهده انواع لوستر و ابزار های روشنایی، سفارش و خرید لوستر می توانید با این شرکت تماس بگیرید یا به بخش محصولات سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *