انواع آبنما در دکوراسیون محوطه

انواع آبنما در دکوراسیون محوطه، قابل طراحی است. به مجموعه فواره و آب راکد یا متحرکی که با صدای آب بی نظیرش باعث زیبایی پارک ، میدان و محوطه فضای سبز شود، آبنما می گویند که یکی از بهترین ساختارهای دکوراسیون محوطه فضای سبز است.

آبنما ها با ایجاد آرامش ، تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت ، پاک سازی هوا و متعادل کردن درجه حرارت هوا برای مراکز پرجمعیت شهر هایی که دارای آلودگی هوا هستند و در کلان شهر ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

آبنمای صخره ای
آبنمای صخره ای

آبنما در دکوراسیون محوطه

آبنما یکی از قدیمی ترین اجزاء معماری در ایران می باشد. در قدیم از انواع آبنما تنها در باغ ها و کاخ ها و میادین شهر استفاده می شد ولی امروزه و با ساخت آبنماها در اندازه و ابعاد مختلف این عنصر زیبای معماری منظر به درون خانه ها و آپارتمان های ما نیز راه پیدا کرده است.

امروزه نصب آبنما ها را در لابی آپارتمانها ، رستوران ها ، هتل ها ، ادارات و حتی درون منزل می توان مشاهده کرد که به زیبایی این مکان ها جلوه ای خاص بخشیده است و باعث آرامش می شود.

آبنمای موزیکال
آبنمای موزیکال

 

اگر آبنماها را به دو دسته : آبنماهایی که برای محیط و خارج ساختمان استفاده می شوند و آبنماهایی که برای  داخل ساختمان ها  برای مثال آپارتمان ها ، لابی ها ، هتل ها ، پاساژها و … استفاده می شوند.

در این مطلب به معرفی انواعی از آبنما های مورد استفاده در محوطه می پردازیم.

در معماری منظر طراحان به طراحی محیط اطراف ساختمان ، میدان ها ، پارک ها ، فضاهای شهری و فضاهای باز سایت می پردازند و سایت را با توجه به نوع کاربری بنای مورد نظر طراحی می کنند، امروزه آبنماها به یکی از قسمت های اجتناب ناپذیر سایت تبدیل شده است و انواع آن بسیار متنوع می باشد در این مطلب ما چند نوع آبنما که به روز تر هستند را معرفی می کنیم.

آبنمای مجسمه ای
آبنمای مجسمه ای

 

انواع آبنما :

انواع آبنماهایی که بیشتر در پارک ها، حیاط ها ، باغ ها استفاده می شوند : آبنماهای صخره ای ، سنگی ، دیواری ، آبشاری ، جویباری ، برکه ای ، فواره ای ، کلاسیک ، مجسمه ای

انواع آبنما هایی که بیشتر در پارک ها، فضاهای شهری ، باغ ها ، میدان ها استفاده می شوند : آبنما جامپینگ جت ، المان تلفیقی نور با آب ، موزیکال ، هارمونیک ، کف خشک ، تعاملی ، پرده آب ، مه پاش ، آب و آتش.

انواع آبنما هایی که بیشتر در آپارتمان ها ، لابی ، هتل ها ، رستوران ها و حتی سینماها (فضاهای داخلی) استفاده می شوند : آبنماهای دکوراتیو ، مدرن ، مجسمه ای ، پرده آب ، المانی .

تعدادی از این آبنما ها را به اختصار در مقاله بعدی آبنما ها در سایت شکوه نور توضیح خواهیم داد تا شما دوستان عزیز با انواع آبنما های به روز آشنا شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *