۸ پرسش و پاسخ دکوراسیونی برای خرید لوستر

 

لوستر و وسایل روشنایی و نورپردازی، بخش عمده طراحی دکوراسیون است. لازم است انتخاب وسیله روشنایی و سایر اجزای دکوراسیون با دقت و مهارت صورت گیرد. برخی از اجزای دکوراسیون ممکن است تنها جنبه تزئینی داشته باشند مانند مجسمه ها، اما برخی دیگر در کنار جنبه زیبایی، می توانند کاربردی نیز باشند. انواع لوستر و سایر ابزار های روشنایی مانند آباژور، از این دست هستند و در عین حال بخش جدایی ناپذیر دکوراسیون. اما در خرید لوستر و طراحی دکوراسیون چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟

خرید لوستر
خرید لوستر

خرید لوستر برای اتاق نیشمن، اتاق خواب، اتاق کودک یا آشپزخانه و سایر قسمت های خانه یکی از مسایلی است که باید در طراحی دکوراسیون منزل مورد توجه قرار گیرد. لوسترها فقط برای نورانی کردن محیط نیستند، بلکه یک عنصر تزئینی هم به شمار می روند.

معمولا سوالات زیادی ذهن خریداران و طراحان دکوراسیون را مشغول می کند. قصد داریم در این رابطه، برخی از پر شمار ترین سوال ها را در این مطلب بررسی کنیم:

پرسش‌ و پاسخ خرید لوستر

تفوتی ندارد که به دنبال خرید لوستر برای اتاق پذیرایی هستید یا اتاق خواب و یا دیگر بخش های خانه. در هر صورت باید جوابی برای پرسش‌های زیر داشته باشید:

روش انتخاب سبک لوستر چگونه است؟

سبک و مدل لوستر از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر بگیرید. پیش از بررسی ابعاد لوستر، سبک دکوراسیون منزلتان را مشخص کنید. آیا دکوراسیون خانه شما سنتی است یا مدرن؟ شاید هم برای بخشی از دکوراسیون، سبکی تلفیقی را در نظر گرفته باشید. در هر حال لازم است ابتدا سبک طراحی دکوراسیون خود را مشخص کنید.

اندازه مناسب لوستر چقدر باید باشد؟

سایز فضا در انتخاب بسیار تاثیرگذار است. فضا های کوچک به لوستر های سنگین و بزرگ نیازی ندارد. استفاده از لوستر آویز هم برای فضا ی کوچک موجب دلگیر تر شدن و تنگ تر به نظر رسیدن آن می شود. همچنین استفاده از لوسترکوچک و یا لوستر های سقفی برای یک فضای بزرگ هم اصلا مناسب نیست. بنابراین دقت کنید که تناسب سایز لوستر با گستردگی محیط حفظ شود. علاوه بر این، روشن کردن بیش از حد محیط و استفاده از تعداد زیادی لامپ هم نه زیبا است و نه اقتصادی، بلکه می تواند آزار دهنده باشد. اما نور کم فضا ‌های بزرگ نیز، موجب خفگی و دلگیری فضا می شود. اگر چشم‌ها یتان را ضعیف نکند حتما فضا را دلگیر می کند.

نکاتی که برای تعیین سایز لوستر باید در نظر داشت شامل:

  • برای اتاق کوچک‌تر از ۳در۳ متر، عرض لوستر بین ۴۳ تا ۵۰ سانتی‌متر.
  • برای اتاق حدود  ۴در۴ متر، عرض لوستر حدود ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر.
  • برای اتاق حدود  ۴.۵ در ۴.۵ متر، عرض لوستر بین ۶۵ تا ۸۲ سانتی‌متر.
  • سقف اتاق، بلند است یا کوتاه؟

پیش از انتخاب لوستر باید دید که آیا سقف اتاق کوتاه است یا بلند؟ توجه به این موضوع موجب می‌شود که اگر سقف بلند است،می توانید به سراغ لوسترهای بلند و چند شاخه بروید. در انتخاب و خرید لوستر برای سقف‌های بلند، دستتان باز تر است. لوسترهای بلند و ریسه‌ای برای اینگونه فضا ها بسیار مناسب و جذاب هستند. اما در صورتی که سقف اتاق کوتاه است، این لوستر ها هم نمای نامناسبی دارند و هم برای رفت و آمد افراد قد بلند مشکل آفرین می شود. لوستر های سقفی یا همان لوستر هایی که به سقف می‌چسبند بهترین انتخاب برای سقف‌های کوتاه می باشند.

ارتفاع لوستر چقدر باید باشد؟

در رابطه با ارتفاع لوستر هم  می توانید ارتفاع اتاق را به ۴ و ۵ تقسیم کنید. برای مثال در صورتی که ارتفاع اتاق ۳ متر باشد یک بار آن را به چهار تقسیم کنید و بار دیگر به پنج. عدد اول ۷۵ سانتی‌متر به دست می آید و عدد دوم ۶۰ سانتی‌متر. بنابراین ارتفاع ایده‌آل برای لوستر، چیزی بین ۶۰  تا ۷۵ سانتی ‌متر می شود.

کدام رنگ لوستر بهتر است؟

لوستر یکی از وسایل دکوراتیوی است که مدام قابل نعویض نیست. بنابراین سعی کنید برای انتخاب رنگ آن، سراغ مواردی بروید که قابلیت سازگاری با رنگ‌های مختلفی که احتمالا در دکوراسیون شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت را داشته باشد. برای مثال ممکن است در طول چندین سال هیچیک از پرده ‌ها، کوسن ها، فرش ها یا رومبلی تان را عوض نکنید، اما کمتر احتمال دارد به فکر تعویض لوستر باشید. به همین دلیل بهتر است رنگی برای لوستر تان انتخاب کنید که به راحتی با اکثر رنگ ها هماهنگ ‌شود.

چه تعدادی لوستر لازم است؟

بستگی دارد! تعداد مناسب لوستر ها بستگی به اندازه محیط دارد. البته ممکن است تا حدی سلیقه ای باشد. برای دیزاین اوپِن آشپزخانه یا قسمت‌هایی از خانه که چند عدد لوستر کوچک همراه هم ترکیب زیبایی ایجاد می‌کنند، تا حدی کنار موضوع کوچک و بزرگ بودن فضا بی اهمیت تر می شود و دستتان باز تر خواهد بود.

لامپ‌های لوستر باید چطور باشند؟

لامپ‌های لوستر نباید فرمی عجیب غریب داشته باشند. چرا که اگر یکی از آنها آسیب دید، تهیه آن سخت تر می‌شود و جای خالی لامپ، به زیبایی لوستر آسیب می زند. گزینه دیگر این است که در انتخاب نوع لامپ لوستر، از مجموعه ای ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی استفاده کنید.

گاهی، انتخاب نا مناسب تعداد و نوع لامپ‌ ها، بر زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر منفی می گذارد. هدف دیگر نورپردازی، بعد کاربردی آن یعنی روشن کردن فضا برای راه رفتن یا مطالعه است. همچنین ممکن است هدفمان از نورپردازی تأکید بیشتر بر برخی چزئیات مانند یک تابلو یا مجسمه یا سایر وسایل دکوراتیو باشد. به خاطر داشته باشید که ترکیب نور های هالوژن، دیوارکوب ‌ها، آباژور ها و لوستر می تواند جذابیت فضا را چندین برابر کند.

نصب و نظافت  لوستر چگونه است؟

چگونگی نصب لوستر موضوعی است که حتما باید در ابتدا به آن توجه کنید. علاوه بر نصب آسان، نظافت لوستر هم نکته دیگری است که باید در خرید لوستر به آن دقت داشته باشید.  در صورتی که ساختار لامپ‌ ها و سیم های لوستر، عجیب و غریب باشند و امکان تمیز کردن همه قسمت های آن وجود نداشته باشد، پس از مدتی گرد و خاک زیادی به خود می گیرد و روی میزان نور تاثیر  منفی می ‌گذارد. همچنین ممکن است رنگ لوستر هم آسیب ببیند. بنابراین سعی کنید لوستری انتخاب کنید که ساده تر باشد. همچنین لوسترهای کریستالی همان‌قدر که زیبا و چشم‌نوازند به همان میزان هم تمیز کردن و گرد‌گیری‌شان همت می‌خواهد. برای نصب لوستر هم به ایمنی آن توجه کنید. همچنین لازم است استحکام کابل روی سقف را هم کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *