نباید های نورپردازی در دکوراسیون

نورپردازی ساختمان ها، چه در دکوراسیون داخلی و چه در نما و یا فضای بیرونی، از مواردی است که اگر اصول و باید ها و نباید های نورپردازی را رعایت کنید، ضمن تامین روشنایی، تاثیر به سزایی در زیبایی دکوراسیون دارد.

نورپردازی از مهم ترین اجزای طراحی دکوراسیون داخلی است. نورپردازی اصولی می تواند باعث زیباتر شدن و بهتر جلوه کردن سایر تلاش های شما در طراحی دکوراسیون باشد. اما چه نباید هایی در طراحی نورپردازی ساختمان باید در نظر داشته باشید؟

نورپردازی
نورپردازی

موارد زیر، از جمله نباید هایی هستند که در نورپردازی باید از آن ها اجتناب کنید:

ایده های نورپردازی و تزیین ویترین مغازه برای کریسمس

۱- تابش نور به صورت متمرکز

از متداول ترین اشتباهات و نباید های نورپردازی دکوراسیون، به کار بردن تنها یک منبع نور سقفی است. با این که ممکن است منبع نور، روشنایی زیادی داشته باشد، اما از نظر نیاز به تنظیم نور و موارد دیگر، بهتر است فقط به یک منبع نور بسنده نکنید. می توانید به جای استفاده از یک منبع بسیار قوی نور، از چندین منبع نور با شدت کمتر استفاده کنید. به این ترتیب، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، می توانید نورپردازی بر روی نواحی خاص را کنترل کنید. این منابع نوری می توانند انواع آباژور، دیوارکوب یا لامپ توکار باشد.

انواع چراغ و نورپردازی دکوراسیون

۲- موقعیت نا مناسب منابع نور

ارتفاع نا مناسب لوستر، چه خیلی بالا و چه خیلی پایین، فاصله نا مناسب منابع نوری از هم، چیدمان نا مناسب منابع نور، رنگ های نا هم خوان، عدم رعایت تقارن در نوپردازی، از جمله نکاتی هستند که باعث ایجاد احساس نا خوشایند و یا آسیب به بینایی می شوند. عدم رعایت این تناسب ها هم برای شما و هم برای دکوراسیون داخلی و راحتی آن، مشکل به وجود می آورد. برای نورپردازی هر فضایی، نیاز به رعایت نکات ویژه ای از منظر های گوناگون است که توجه به آن موارد، از اهمیت فراوان برخوردار است.

۳- نور نا کافی و یا بیش از حد نیاز

از دیگر نباید های نورپردازی نور نا کافی است. نور کم، موجب می شود از زیبایی و جلوه دکوراسیون کاسته شود و فضایی کسل کننده ایجاد شود. ای موضوع می تواند بر روی قوه بینایی هم تاثیر منفی داشته باشد. از سوی دیگر، نور بیش از حد هم برای چشم آزار دهنده و مضر است و از نظر اصول دکوراسیون داخلی هم غیر حرفه ای است. با استفاده از لامپ هایی با ولتاژ بالا و یا منابع متعدد جهت ایجاد امکان کنترل نور، این مشکلات را به آسانی رفع کرد.

انواع نورپردازی
انواع نورپردازی

۴- رنگ نور ترکیبی

منابع نوری تک رنگ که نور فقط زرد یا فقط سفید دارند، اغلب آزار دهنده  و نا خوشایند هستند. اما استفاده از طیف متنوعی از رنگ نور، می تواند احساس خوب و آرامی را در شما به وجود آورد. اغلب برای بیشتر منابع نوری، از دو رنگ سفید و زرد استفاده می شود که می تواند به آسانی فضا را دلنشین تر کند.

۵- اکسسوری های نا هماهنگ در نورپردازی

به همان میزان که روشنایی در دکوراسیون داخلی کلیدی و مهم است، نوع وسایل روشنایی یا اصطلاحا اکسسوری های نورپردازی از قبیل لوستر ، هالوژن ها، نور مخفی، آباژور و غیره هم دارای اهمیت بسیار است. تناسب سبک، ابعاد، جنس، رنگ، بافت و فرم و سبک این اکسسوری ها با دکوراسیون اهمیت زیادی دارد. دقت کنید که نمی توان هر یک از انواع لوستر و آباژور را در هر موقعیتی به کار برد. زمانی که منابع و اکسسوری ها خاموش هستند، نوعی وسیله تزیینی و دکوراتیو محسوب می شوند و به همین جهت، رعایت ناهماهنگی بین آن ها و سبک و چیدمان دکوراسیون داخلی ضرورت دارد.

۶- ابعاد نا مناسب منابع نور

یکی از متداول ترین نباید های نورپردازی ابعاد نامتناسب است. گاهی برخی از انواع لوستر و یا ابزار های روشنایی را بدون تو جه به ابعاد فضای مورد نظر، در آن جا نصب می کنیم و پس از نصب متوجه عدم تناسب آن می شویم. استفاده از لوستر بسیار بزرگ با چراغ های متعدد و یا بسنده کردن به لامپ های کوچک توکار، هر دو به یک اندازه می توانند تاثیری منفی و نا خوشایند بر روی فضای داخلی داشته باشند. قرار دادن منبع نور متناسب با ابعاد فضای داخلی، را از نظر دور نداشته باشید. در هنگام خرید ابزار نورپردازی و یا لوستر، ضمن این که به زیبایی آن توجه می کنید، به کاربرد آن و فضایی که قرار است در آن جا نصب شود هم دقت کنید. همچنین نکات دیگری هم مانند داشتن تناسب لوستر و انواع نورپردازی ها با ابعاد میزغذا خوری در آشپزخانه و یا سالن غذا خوری، در انتخاب منبع نور مد نظر داشته باشید. رعایت تناسب بین ابعاد لوستر و فضا برای موارد دیگر مانند دیوارکوب ها، آباژور ها و غیره هم باید رعایت شود.

بنابراین در انتخاب لوستر یا ابزار روشنایی و نورپردازی و تناسب آن با محیط، بسیار دقت کنید. رعایت باید ها و نباید های نورپردزای موجب می شود تا هم فضایی دلنشین و زیبا داشته باشید و هم آسیب نبینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *