تجهیزات نصب آبنما

برای راه اندازی و نصب آبنما، نیاز به تجهیزات مختلفی است . آبنما با توجه به میزان فضا و نوع آن ساخته می شود. آبنما انواع مختلفی دارد که هر کدام مناسب مکان خاصی است .

انواع آبنما

به صورت کلی انواع آبنما به دو دسته تقسیم می شوند :

۱- آبنمای داخلی

بیشتر در داخل ساختمان ها و دکوراسیون منازل و ادارات و مراکز درمانی و… مورد استفاده قرار میگیرند که این نوع آبنما نیاز به فضای کمتری نسبت به آبنماهای خارجی دارد ، این آبنما ها را می شود به صورت پیش ساخته در هر مکانی از دکوراسیون منزل آنرا قرار داد.

۲- آبنمای خارجی

این نوع آبنما ها به فضای بیشتری برای اجرا و نصب نیاز دارند و در ابعاد بزرگتری ساخته می شود و بیشتر در مراکز تفریحی – پارک ها  و باغها و… ساخته اجرا می شوند.

تجهیزات نصب آبنما

برای ساخت و نصب آبنما ملزومات و تجهیزات مختلفی نیاز است که اجزای مهم را به اختصار بازگو خواهیم کرد  :

  • نازل

یکی از مهمترین اجزا در آبنماها نازل ها هستند که کیفیت کار نهایی مستقیما به آنها بستگی دارد و البته انواع زیادی دارند.

مانند : نازل تکزن ، نازل کلاستر ، نازل گل ، چرخشی ، چرخشی عمودی ، فوم ، ترومپت ، قاصدک و … .

نازل آبنما
نازل آبنما
  • پمپ

پمپ از قطعات مهم و لازم هر آبنماست که نحوه اجرا و نصب آن در ساخت آبنما بسیار مهم اما ساده است . پمپ ها انواع زیادی دارند ، از میان آنها پمپ‌های شناور مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در آبنماهای کوچک رومیزی که در ساختمان ها مورد استفاده هستند . این نوع پمپ‌ها بسیار کوچک و ساده هستند و قیمتی مناسب دارند . پمپ‌های شناور را می‌توانید در فروشگاه‌های عرضه ابزارهای باغبانی بیابید. پمپ‌های آب شناور، قیمت‌هایی متنوع دارند و بستگی یه این دارد که تا چه ارتفاعی پمپ آب را شوت می کند ، هر چه قدرت پمپ در شوت آب بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. بنابراین برای آبنماهای رومیزی و خانگی نیازی نیست که از پمپی استفاده کنید که آب را تا ارتفاع ۶ متری شوت کند و هزینه‌ای بالا را متقبل شوید. خرید پمپی کوچک با قدرتی کم نیز برای شوت آب کفایت می‌کند.

در برخی پمپ‌ها، کلید روشن و خاموش روی خود پمپ و در برخی دیگر روی سیم برق آنها نصب شده است که اگر دسترسی  به آبنمای مورد نظر و پمپ آب آن دشوار یا غیرممکن است، باید حتما کلید روشن پمپ روی سیم قرار داشته باشد.

و حتما توجه داشته باشید که سیم برق پمپ بلند باشد پمپ هایی که سیم کوتاه دارند محدودیت مکانی و دسترسی خواهند داشت.

پمپ آبنما
پمپ آبنما
  • نوار آبندی

برای آب بندی کابل ها در محیط های مرطوب استفاده می شود و می تواند مانع نفوذ آب به محل اتصال گردد.

  • فیلتر

برای کنترل کردن موادی که داخل آب است و همچنین کنترل سختی آن که مقادیر بالای آن برای آبنما مضر است بنابراین از فیلترهای مختلف برای این منظور استفاده می شود مانند : صافی هایی در مسیر پمپ ها ، فیلترهای شنی و فیلترهای سختی گیر و …. از انواع آن می باشند.

  • کابل آبنما

کابل های مورد استفاده در آبنماها مخصوص بوده و از لاستیک به جای پلاستیک در رویه آنها استفاده می شود.

  • منبع تغذیه

انواع منبع تغذیه سوئیچینگ ریلی و تخت و انواع ترانس با ولتاژ و توان های مختلف را می توانید برای آبنما تهیه کنید.

  • کنترل موزیک

جزء مهمترین اجزای آبنماهای موزیکال می باشد . با این دستگاه میزان شدت صوت به صورت خروجی ۰ تا ۱۰ ولت در اختیار سیستم کنترل یا کنترل دور قرار می گیرد.

تبلیغ لوستر شکوه نور

نکات مهم در طراحی و نصب آبنما

۱-آبنما بهتر است زیر درخت نباشد : اگر آبنما زیر درخت قرار بگیرد، حشرات و فضولات پرندگان و به طور کلی ذراتی که از درخت می ریزد باعث آلودگی آب شده و موجب گرفتگی فیلتر ها و گلوگاه پمپ ها می گردد.

۲-نباید در مسیر بادهای شدید باشد : باد های شدید باعث اختلال در الگوی ریزش آب آبنما می شوند و آب به بیرون از لبه های حوض اصلی آبنما می ریزد. بنابراین دقت کنید که در نصب انواع آبنما، ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله نزدیکترین لبه حوض اصلی از فواره باشد.

۳-عمق منبع ذخیره آب : به منظور کاهش مصرف آب باید عمق آب تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند.

۴-محافظت توسط شبکه های آهنی : گودال ها و حفره هایی که برای نصب آبنما و تجهیزات آن در کف حوض ساخته می شوند می بایست توسط شبکه های آهنی پوشانده و محافظت شوند.

۵-تخلیه و سرریز آبنما : به منظور تخلیه آسان آب و نظافت آبنما، سیستم تخلیه و سرریز آب باید تعبیه گردد.

طراحی آبنما
طراحی آبنما

۶-تأمین آب تازه : آبنما باید دارای لوله کشی ثابت برای تأمین آب تازه مورد نیاز باشد .

۷-تنظیم سطح آب : همینطور سیستم متعادل کننده اتوماتیک برای تنظیم دائم سطح آب لازم است.

۸-سیستم حفاظتی : برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ در صورتی که آب در آبنما موجود نباشد ، به خصوص در مکان های عمومی به یک سیستم حفاظتی نیاز می باشد.

۹-امنیت کابل های تغذیه برق : کابل های برق داخل حوض باید درون داکت های مخصوص قرار گیرند که این مسأله در مکان های عمومی بسیار مهم می باشد.

۱۰-انتخاب صحیح پمپ آبنما : پمپ های فواره ها باید با توجه به حداکثر توان مصرفی مورد نیاز و با در نظر گرفتن موقعیت محل نصب آن ها انتخاب شوند.

طراحی انواع آبنما
طراحی انواع آبنما

۱۱-انتخاب صحیح کلیدهای الکتریکی : کلید های الکتریکی باید متناسب با قدرت پمپ ها و مدارهای روشنایی انتخاب شوند و مجهز به سیستم حفاظت و ایمنی برای کار در محیط آبنما باشند.

۱۲-حفاظت آبنما در فصل سرما : در مرحله طراحی و برنامه ریزی آبنما باید پیش بینی های لازم جهت جلوگیری از یخ زدن آب در فصل زمستان انجام شود. علاوه بر همه این پیش بینی ها به منظور جلوگیری از یخ زدن پمپ ها، می توان آنها را در فصل زمستان از محل نصب خود باز کرد تا از آسیب های احتمالی در امان بمانند.

نکته : در آبنما ها آب در یک مدار بسته جریان دارد بنابراین از هدر رفتن آب جلوگیری می شود و مصرف آب بسیار مهم است.

صرفه جویی در مصرف آب مورد مهمی است که باید در نصب آبنما مورد توجه قرار گیرد.

 

قیمت آبنما

همان طور که آبنما انواع گوناگون دارد، قیمت آبنما هم نیز متفاوت است. مشاهده می کنید اجزای متفاوتی در یک آبنما به کار می رود که انواع زیادی دارند بنابراین با توجه به ابعاد آبنما و لوازم به کار ررفته در آبنما  قیمت آبنما نیز بسیار متفاوت می باشد . .با توجه به این مسائل شما می توانید به قسمت محصولات ما رفته و آبنمای دلخواه خود را انتخاب نمایید و قیمت آن را مشاهده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *