تاریخچه رنگ ها (تعریف + روانشناسی)

تبلیغ لوستر شکوه نور

تاریخچه رنگها

از دید تجربی و فرضیات تصوری اینگونه بیان شده که اولین رنگی که به وجود آمد آبی آسمانی بود، بعد از آبی آسمانی، آبی دریایی، سپس سبز کلروفیلی نباتات و بعد گیاهان و حیوانات، کره خاکی را از رنگهای گوناگون پر کرد و آنگاه انسان پا به عرصه گیتی نهاد. تاریخچه رنگ ها و روانشناسی رنگ از دیرباز مورد بحث بوده و دانستن آن برای زندگی امروزی موثر است.

بشر رنگهای اطراف خود را حس میکرد اما متوجه تاثیر و تغییر آنها در وجود خود نبود. اولین رنگهایی که انسان‎های اولیه شناختند سیاه و سفید بود که همان شب و روز بود یا به عبارت دیگر آبی تیره در شب و زرد روشن در روز بود. پس از آن کم‎کم بشر با رنگ‎ها آشنا شد و مواد اولیه رنگهای خود را از مواد طبیعی تهیه کرد اما بعدها رنگرزی به عنوان شغلی برای انسان اهمیت پیدا کرد.

تاریخچه رنگ ها در جهان
تاریخچه رنگ ها در جهان

به گفته تاریخدانان مصریان قدیم اولین سازندگان رنگ در جهان شناخته شده اند و رنگرزى براى اولین بار در چین حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز شد.

رنگ های اصلی

رنگ ها داراى صفات فام، درخشندگى و اشباع هستند. رنگ هاى اصلى شامل زرد، قرمز و آبى مى شوند و از ترکیب آنها رنگ‎هاى ثانویه بدست مى آید. درخشندگى ، درجه تیرگى و روشنى را مشخص مى سازد. بیشترین درخشندگى را رنگ زرد دارد و کمترین را بنفش دارد. اشباع میزان خلوص فام آن را مشخص مى کند در واقع در طبیعت خلوص رنگى به ندرت وجود دارد.

دایره و تریکب رنگ ها
دایره و تریکب رنگ ها

 

 

تئوگیمبل نویسنده مشهور در قسمتی از کتابش به نام ”شکل، صوت، رنگ و شفا“ این چنین مى گوید: در آغاز پیدایش، ظلمات حکمفرما بود و از این ظلمات نور سر برآورد. نور و تاریکی، رقص آفرینش را به پایکوبى برخاستند و بدین گونه رنگ هاى طیف متولد گردیدند.

یوهانس اتین در کتاب خود به نام ”هنر رنگ“ که در سال ۱۹۶۱ میلادی در آلمان به چاپ رسیده ، نوشته است: رنگ همه مواهب خود را به همه تقدیم مى کند ولى رموز نهان تر خود را فقط براى شیفتگان واقعى مکشوف مى سازد و تنها کسانى که عاشق رنگ هستند مى توانند زیبایى و کیفیت ذاتى آن را درک نمایند. (اتین در این نوع نگاه خود صحبت از تاثیری از رنگ می کند که کمتر کسی در آن تامل می کند).

تاثیر رنگها بر افراد

انسان ها از خلقت آفرینش تاکنون تحت نفوذ رنگ های اطراف خود بوده اند. رنگهای مختلف و جلب توجه به آنها نشان دهنده عواطف مختلف انسان ها است با پرسیدن رنگ از یک فرد می توان به این مسأله پی برد که شخص دارای چه خصوصیات فکری و روحی است. البته یک رنگ به تنهایی خود نمیتواند به طور کامل بیان گر شخصیت یک فرد باشد و شرایط روحی و جسمی انسان ها را نباید قبل از آزمایش توسط رنگها فراموش نمود.

تاثیر رنگ ها بر انسان
تاثیر رنگ ها بر انسان

علاقه مند بودن انسانها به رنگ ها از همان کودکی شروع شده و تا پایان عمر ادامه پیدا میکند چنانچه می بینیم خردسالان و کودکان هنگام خرید لباس یا کفش و وسایل بازی رنگهای مشخص را انتخاب می کند که البته در دوران جوانی که انقلاب فکری در انسان بوجود می آید بارزتر شده و تقریبا می توان گفت که در این دوره است که انسان نظر به عوامل محیطی و احساسات شدید این دوره رنگ مورد نظر خود را انتحاب می نماید.

باید به این نکته توجه داشت که خانواده تأثیر بسیاری مهمی در روان یک فرد میگذارد یعنی چگونگی پرورش فرد و همچنین محیطی که در آن بزرگ میشود تحت تأثیر عوامل روحی و فکری بوده ورنگ مورد نظر خودرا شخص بر حسب چگونگی رفتار خانواده و محیط انتخاب می نماید . چون رنگهای روشن رنگهایی اند که طراوت و تازه گی دارند وایضا رنگهایی هستند که بیشتر جلب توجه میکنند و روحیه شاد به فرد میدهند.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ های سرد

اگر می خواهید خلاقیت داشته باشید، از رنگ بنفش استفاده کنید. بنفش با ترکیب آبی و بنفش بین احساس آرامش و انگیزش که مشوق خلاقیت هستند تعادل ایجاد می کند. بنفش روشن در محیط باعث آرامش می شود و تنش را از بین می برد.

اگر به دنبال یک محیط آرام هستید از رنگ های سبز یا آبی استفاده کنید. این رنگ های سرد آرام بخش بوده و از نظر علمی ثابت شده است که چشم ها مستقیما روی رنگ سبز با شبکیه متمرکز می شود و این باعث می شود به ماهیچه های چشم کمتر فشار بیاید.

از رنگ آبی در اتاق های پر رفت و آمد و اتاق هایی که ساعات زیادی را در آن می گذرانید استفاده کنید. رنگ آرام بخش آبی سرعت تنفس و فشار خون را کاهش می دهد.

روانشناسی رنگ های گرم

اگر می خواهید فضایی پر شور و هیجان ایجاد کنید یا اشتهای میهمان ها را بالا ببرید از رنگ های زرد و نارنجی استفاده کنید. این رنگ ها با غذا در ارتباط هستند. به همین دلیل رستوران ها بیشتر از این رنگ ها استفاده می کنند.

در استفاده از این رنگ ها باید بسیار مراقب باشید زیرا رنگ های زرد و نارنجی نور زیادی را منعکس می کنند و چشم را تحریک می کنند. در نتیجه منجر به ناراحتی چشم ها می شوند.

تاثیرات روانشناسی رنگ ها

تمام رنگ های اصلی مفهوم و تاثیرات متفاوتی دارند که در این جا به چند نمونه از تاثیرات رنگ ها اشاره شده است.

سفید:

  •     پاکی /    معصومیت /    تمیزی

سیاه:

  •     اعتبار /    نیرو /    قدرت /    هوش و ذکاوت /    لاغری /    مرگ و عزا

خاکستری:

  •     بیطرف /    بی انتها /    اهل عمل

قرمز:

  •     عشق /     مهربانی /    گرما /    آرامش /    انرژی /    هیجان /    قوت /    زندگی /    خون

نارنجی:

  •     شاد /    پر انرژی /    هیجان /    گرما /    کمال /    تغییر /    انگیزش

زرد:

  •     شادی /    خنده /    گرما /    خوش بینی /    ناامیدی /    عصبانیت /    جلب توجه

سبز:

  •     طبیعت /    پیشرفت /    پول /    سلامت /    حسادت /    آرامش /    توازن /    آرامش

آبی:

  •     آرامش /    سرما /    دانش و معرفت /    وفاداری /    حقیقت /    تمرکز

بنفش:

  •     ثروت /    کمال /    معرفت /    کامیابی /    معنوی /    احترام

قهوه ای:

  •     قابل اعتماد /    استوار /    دوستی /    ناراحتی /    آرامش /    امنیت

صورتی:

  •     عشق /    مهربانی /    آرامش /    هیجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *