بام سبز و انواع آن

بام سبز، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانده می شود.بام های سبز مدرن با سیستم لایه های پیش ساخته، برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در آلمان ساخته شدند .

انواع بامهای سبـــز  (بر اساس عمق متوسط کشت و تاسیسات مورد نیاز) :

  • متمرکز و فشرده  :  بام های سنتی سبز نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی- نیازمند آبیاری، کوددهی و سایر مراقبتها – دارای محیط کشت ژرف و عمیق – در دسترس (می توانند به عنوان یک فضای باز در نظر گرفته شوند).
  • نیمه متمرکز  :  به عنوان سیستم های خودنگهدار – نیاز به حداقل تاسیسات نگهداری- امکان قرارگیری در لایه بسیار نازکی از خاک – دارای محیط کشت سطحی و کم عمقی .
  • گسترده یا وسیع  : به طور کلی در دسترس و مورد استفاده کارکردی نیست.
بام سبز
بام سبز

مزایای بامهای سبز :

بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم کردن یک فضای سبز زیبا .

بالا بردن طول عمر غشای بام (دو یا سه برابر بیشتر) با محافظت از آن در برابر اشعات مضر و صدمات آب و هوایی.

افزایش ارزش ملک .

خنک کردن ساختمان بین ۵۰ تا ۹۰ درصد.

فیلتر کردن آلودگی‌های هوا و دی اکسید کربن که به کاهش بیماری‌های تنفسی مانند آسم کمک می کند.

فیلتر کردن آلودگی‌ها و فلزهای سنگین از آب باران.

کمک به عایق کردن ساختمان در برابر آلودگی صوتی.

ایجاد زیست‌گاه طبیعی.

کاهش متوسط دمای محیط‌های شهری در فصل گرما.

تزئین بام ها و زیبا شدن محیط با پوشش گیاهی.

برخی پیامدهای منفی استفاده از بامهای سبز :

نیاز به تقویت سازه بام های موجود برای استقرار بام سبز و وجود این حقیقت که اغلب این بامها برای حضور انسان طراحی نمی شوند.
در برخی موارد، تطبیق طراحی این بام ها با شرایط اقلیمی منطقه کاری دشوار است.
بام های سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه ای قابل قبول می باشند. بسیاری ازساختمان های موجود، به دلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان برای دارا بودن بام سبز مناسب نیستند. (در این بین یک دال بتنی در تبدیل به بام سبز بسیار کاراتر از دالهای چوبی یا فلزی است).

دانشگاه فن آوری نانیانگ در سنگاپور

یکی از بنا های مورد توجه در رابطه با بام سبز دانشگاه فن آوری نانیانگ سنگاپور است. این ۵ طبقه دانشکده هنر ، طراحی و رسانه ها در کمپ دانشگاه تکنولوژیک Nanyang در سنگاپور است. این قطعه بسیار زیبا در دره پوشیده شده از درخت واقع شده است و برنده جایزه معماری است. قبل از اینکه شما شروع به خواندن کنید، به این سئوال پاسخ دهید : آیا این منظره است یا ساختمان؟
این ساختمان منحصر به فرد را سقف پوشیده از سبزه(چمن) که با زمین ترکیب شده تماشایی نموده است. جدار شیشه ای دیوار و بتن خام منهای نقاشی در آنجا وجود دارد.

بام سبز دانشگاه سنگاپور
بام سبز دانشگاه سنگاپور

جدای از تأثیر بصری آن ، چمن کاری سقف به درجه حرارت داخل و مناطق اطراف آن کمک می کند.این نما همچون فضایی کاربردی ،مورد استفاده است ، به عنوان یک فضای نمایشی در فضای باز محیط بیرونی به راحتی قابل دسترس از طریق رکاب(راه باریک کناره پشت بام) در امتداد لبه پشت بام می باشد.

بام سبز
بام سبز

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *