انواع چراغ و نورپردازی دکوراسیون

اگر در گذشته، یک یا دو روش محدود برای روشن کردن فضا وجود داشت، امروزه روش های متنوع و خلاقانه ای به این منظور وجود دارند که هنگام انتخاب سردرگم می شوید. انتخاب ابزار روشنایی و نحوه نورپردازی، بستگی به کاربری مکان هم دارد. قطعا فضای مطالعه را با آباژور و یا سرویس بهداشتی را با لوستر دکوراتیو، روشن نمی کنید. تنوع مدل چراغ ها شامل انواع چراغ های سقفی، چراغ های دیواری و چراغ های رومیزی بر اساس نوع کاربرد، سبک دکوراسیون و نیاز، طراحی شده اند. اگر قصد دارید فضایی را نورپردازی کنید، پیش از خرید چراغ یا طراحی نورپردازی، ابتدا انواع روش ها و ابزار های آن را بشناسید.

انواع چراغ و ابزار روشنایی:

با این که در مطالب قبل، مفصل به آن پرداختیم، اما در این مطلب هم در راستای موضوعی مطرح شد، اشاره ای به آن داریم:

آباژور رومیزی Table Lampshade

آباژورهای رومیزی مدل های بسیاری دارند. این آباژور ها پایه کوتاهی دارند و اغلب به عنوان چراغ خواب مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در فضای نشیمن مایل باشید هم به عنوان ابزاری دکوراتیو کاربرد دارند. این آباژورها با نور ملایم، بیشتر ابزار دکوری هستند اما بسیاری از اوقات هم برای روشنایی استفاده می شوند.

باژور ایستاده Floor Lampshade

آباژورهای ایستاده، از ساده ترین ابزار های روشنایی هستند. اگر نور زیاد لوستر ها و لامپ های سقفی را دوست ندارید و نور ملایم تری را در نظر دارید، آباژور های ایستاده انتخاب خوبی هستند. این آباژورها در هر فضایی که می توانند استفاده شوند و محیط اطراف خود را روشن کنند.

باب لامپ Lampshade

باب لامپ، حبابی برای آویزان کردن لامپ هستند. این حباب ها معمولا در اتاق خواب، آشپزخانه و یا در نشیمن به کار می روند. حباب ها در مقایسه با لوستر و تجهیزات نورپردازی، ظاهری ساده دارند اما تنوع آن ها زیاد است و می توان در هر اندازه، رنگ و فرمی آن ها را تهیه کرد. این حباب ها فضای روشن و پرنوری ایجاد می کنند.

چراغ دیوارکوب Wall Light

دیوارکوب ها یکی دیگر از انواع چراغ های دکوراسیونی هستند که اغلب در کنار لوستر یا حباب استفاده می شوند. البته می توانید از دیوارکوب ها به صورت مستقل هم استفاده کنید. این چراغ ها معمولا نور ملایمی دارند و برای فضاهایی مانند اتاق خواب یا سالن غذا خوری پیشنهاد می شوند.

انواع چراغ
انواع چراغ

لامپ هالوژن Halogen Lamp

یکی دیگر از انواع چراغ ها، هالوژن های سقفی هستند. هالوژن ها، لامپ های کوچکی دارند که معمولا در حفره های سقف قرار می گیرند و با این که سایز کوچکی دارند، نور زیادی تولید می کنند. برای نورپردازی و روشن کردن یک فضا با لامپ هالوژن، لازم است تعداد زیادی از آن ها را استفاده کنید اما معمولا هالوژن ها در کنار یک منبع روشنایی دیگر استفاده می شوند.

لوستر کلاسیک Classic Chandelier

از لوسترهای کلاسیک وقتی چیدمان منزل به سبک کلاسیک است، استفاده می شود. لوسترهای کلاسیک، پر زرق و برق و لوکس هستند اما می توانید از این لوسترها در سبکی تلفیقی با دکوراسیون مدرن هم استفاده کنید.

لوستر مدرن Modern Chandelier

در ظاهر لوسترهای مدرن، خبری از تزیینات نیست و فرم ها بسیار ساده هستند. لوسترهای مدرن با عناصر مدرن و مینیمال استفاده می شوند اما استفاده از آن ها در سبک دکوراسیون تلفیقی هم می تواند جذاب باشد.

نور مخفی Cove Lighting

نور مخفی با به محبوبیت رسیدن سبک مدرن و کاربرد وسیع آن در طراحی دکوراسیون داخلی متداول تر شده است. نور مخفی روشی از نورپردازی است که در آن خود لامپ یا منبع نور قابل دیدن نیست. نور مخفی با ایجاد شکاف یا در زیر سطوح، کار گذاشته می شود و نور یکدست و ملایمی را در فرم خطی به وجود می آورد. این سبک از نورپردازی هم متناسب با دکوراسیون لوکس و امروزی است.

انواع چراغ های نورپردازی:

چراغ بالا تاب

این چراغ ها در ارتفاعی بالا تر از چشم انسان قرار می گیرند. این چراغ ها سقف را روشن می کنند و این موجب می شوند که ارتفاع اتاق بیشتر به نظر برسد. اگر چراغ ها در نما و محیط باز نصب شوند باید ضد آب باشند. 

چراغ پایین تاب  

چراغ های پایین تاب، شبیه چراغ های بالاتاب هستند که به سمت پایین پرتو افشانی می کنند. این چراغ ها با قرار گرفتن در نزدیکی سطح زمین و روشن کردن مسیر، حس هدایت و راهنمایی را القا می کنند. از چراغ های پایین تاب برای بالای تخت خواب، روشن کردن و تاکید بر تابلو های دیواری، نشان دادن بافت، در راه پله، بالای آینه و میز آرایش، استفاده می شود.

چراغ دو سو تاب
چراغ دو سو تاب

چراغ دو سو تاب

این چراغ از ترکیب چراغ بالا تاب و پایین تاب به وجود می آید. از کاربرد های چراغ دو سو تاب می توان به نورپردازی و تاکید بر عناصر نما، تزئین دیوار های خالی از المان اشاره کرد.

چراغ چهار سو تاب

این چراغ ها نماد مربع را القا می کنند. از قرار دادن آن ها در کنار هم نور ضربدری، صلیبی یا مربعی حاصل می شود که نماد سکون، آرامش، پایداری، استحکام و برابری است. همان طور که دایره نمادی از آسمان است، مربع نماد زمین در برابر آسمان است.  

نورپردازی
نورپردازی

چراغ خطی

این چراغ ها به شکل خط هستند و به صورت خطی با ال ای دی های ریسه ای، نورپردازی و اجرا می شوند. باریکه ای از نور ایجاد می کنند که برای ساخت اشکال مختلف هندسی، مرزبندی در دکوراسیون و خطوط مرزی ساختمان استفاده می شوند.

چراغ پنلی

چراغ های پنلی اغلب به صورت پنل یا کاشی هستند. معمولا سعی می شود ضخامت این چراغ ها کم و وزن آن ها سبک تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *