انواع نورپردازی در معماری

نورپردازی در معماری و دکوراسیون داخلی از هر جهت مهم بوده و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.

ما در فضای داخلی به چند نوع نورپردازی نیاز داریم:

انواع نورپردازی در معماری

  1. نورپردازی عمومی (برای روشنایی کلی فضا)­،

  2. نورپردازی وظیفه‌ای (روشن کردن سطح کار)،

  3. نورپردازی تاکیدی (تاکید روی یک شی‌ء یا بخش خاص)

  4. نورپردازی تزئینی یا دکوراتیو.

نورپردازی کلی:

نورپردازی کلی یا عمومی غیرمستقیم است و چشم را نمی‌زند. نورپردازی کلی باید درهمه جا یکسان بتابد، یعنی نباید نقاطی از اتاق بیش از حد روشن باشد و نقاطی تاریک‎ترباشد. منابع روشنایی کلی مانند چراغ‌های توکار، چراغ‌های ردیفی یا همان نورپردازی از سقف هستند.

انواع لوستر آویزسقفی مانند : لوستر کریستالی، شاخه‎بلوری و یا لوسترهای شید مدرن، که برای روشن کردن اتاق نشیمن نور متناسبی را ایجاد می‎کنند و نشیمن را به صورت یکسان روشن می‎کنند که از نوع نورپردازی عمومی هستند. روشنایی عمومی باید متناسب و منعطف با نیاز فضا تعبیه شود بنابراین نورپردازی که قابل کنترل باشد بسیار کاربردی تر خواهد بود برای این منظور، برای تنظیم راحت‎ترمی‌توانید با نصب کلید دیمر، به سادگی اتاق ناهارخوری را برای مهمانی‌ها لذت‌بخش‌تر کنید یا نشیمنی با نور مورد نیاز را برای خود ایجاد کنید و کنترل همه ی لوسترهای خود را در دست داشته باشید.

انواع نورپردازی در معماری
انواع نورپردازی در معماری

نورپردازی وظیفه‎ای:

نوعی نورپردازی است که برای فعالیت‌های ویژه مانند نوشتن، خواندن، ‌آشپزی، کار با کامپیوتر، خیاطی،‌ آرایش و سرگرمی لازم است. این روشنایی مخصوص محیط کار است، سایه نمی‌اندازد و چشم را خسته نمی‌کند. این نورپردازی از منابع روشنایی مانند: آباژور‏های رومیزی، چراغ مطالعه کلاهک دار، لوسترهای آویز با قابلیت تغییر در ارتفاع،‌ آباژورپاتختی، چراغ‎های بازویی قابل تنظیم لوسترهای ویژه میز آشپزخانه تامین می‌شود.

به دلیل اهمیت این نورپردازی حتما جایگاهی در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود در نظر بگیرید چون این آباژورها علاوه بر نورپردازی وظیفه‎ای، در دکوراسیون شما نقش دکوراتیو نیز خواهد داشت.

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی
انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی تاکیدی:

این نور فقط جنبه تزئینی یا دکوراتیو دارد این روشنائی را برای تاکید بر وجوه خاصی از فضا از جمله آثار هنری، انواع آینه‎های دیواری، مجموعه‌های نفیس مانند یک تابلو فرش یا یک مجسمه دکوراتیو خاص به کار می‌گیرند و بیشتر در موزه ها و نمایشگاه ها از آن برای به نمایش گذاشتن آثار ارزشمند استفاده می شود . برای این نورپردازی به چراغ‎های گرانقیمت نیازی نیست و می‎توان با هزینه کم با تنظیم نور فضای منزلمان با چراغ‌های نسبتا ارزانی که به لبه میز وصل می‌شوند، لامپ‌های رنگی با وات‌های مختلف، لوسترهای پایه‌دار بالاتاب، ‌لوسترهای دیوارکوب و چراغ‌های نور افکن (دارای منبع نور بزرگتر از نور نقطه‌ای) و چراغ‎های استوانه‎ای جلوه خاصی به فضای منزل بدهیم.

نورپردازی داخلی
نورپردازی داخلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *