استادیوم ورزش های آبی المپیک پکن

استادیوم ورزش های آبی المپیک پکن، توسط شرکت معماری آروپ (ARUP) و شرکت مهندسین سازه چین و موسسه CSCEC Shenzhen طراحی شد و  در جولای ۲۰۰۳ جایزه بین المللی طراحی مرکز ملی ورزش های آبی المپیک ۲۰۰۸  پکن را از آن خود کردند.

برای مطالعه مطالب بیشتر به وبلاگ شکوه نور مراجعه کنید.

مشخصات عمومی پروژه

هزینه ساخت: ۱۰۰ میلیون دلار

ابعاد ساختمان: ۱۷۷*۱۷۷*۳۱ متر

مساحت پروژه: ۷۰ هزار متر مربع

ظرفیت: ۱۷ هزار تماشاچی

۵ استخر برگزاری مسابقه

نکات قابل توجه در طراحی بنا

ایجاد هماهنگی و تعادل بین مکعب ابی و استادیوم اصلی به نحوی بوده که این دو ساختمان با شکل‎های کاملا متفاوت  متقابلا یکدیگر را تعریف کنند علاوه بر این سعی شده مکعب ابی بانمای ظاهری ساده خود برساختمان اصلی یعنی اشیانه پرنده برتری نیابد و ان را تضعیف نکند.

استادیوم ورزش های آبی پکن
استادیوم ورزش های آبی پکن

طرح ساختمانی

در طراحی این ساختمان از فضای سه بعدی و طبقه بندی پایه ها و سلول های ارگانیک و فرم طبیعی حبابهای صابون بهره گیری شده است.

حد بالایی از قابلیت اجرا

بهروری فراوان از علم هندسه

مسخر ساختن طبیعت و تکنولوژی

سازه های حبابی

یکی از ویژگی های مهم این الگوها تکرار پذیری آنها در جهات مختلف در فضا با استفاده از سلولهای مشابه است. برای ساختن حباب ها از ورقه های نازک پلاستیک استفاده شده که دقیقا با ابعادی که در سازه وجود دارد مطابقت دارد وطوری برش داده شده که کمترین پرتی را داشته باشد.

تعداد این بالشتکها ۳۵۰۰عدد بود با دقتی که در کار گرفته شد در مجموع فقط ۱ بالشتک دوباره ساخته شد.

استادیوم ورزش های آبی پکن
استادیوم ورزش های آبی پکن

سازه های فضایی

مسئله اصلی این بود که این اشکال نامنظم چگونه در یک ساختار منظم همانند یک مکعب جای خواهند گرفت و یک سطح صاف و هموار را به وجود خواهد آورد.

ساختار پیشنهادی آنها از ترکیب ۸ حباب جداگانه با ۲ شکل متفاوت بود، به عنوان ساده تر تمامی حباب ها از دو حباب اولیه ساخته شده است که با دوران و چرخش، یک دسته ۸ تایی را بوجود می آورد. این دو حباب اولیه شامل یک ۱۲ وجهی و یک ۱۴ وجهی می باشد، این ۱۲ وجهی از سطوح پنج ضلعی تشکیل شده  و ۱۴ وجهی ها از سطوح شش ضلعی.

در کل با قرار گرفتن ۶ تا از ۱۲ وجهی ها و ۲ عدد از ۱۴ وجهی ها به یک مدول خواهیم رسید که با تکرار آن می توان به مکعبی با سطوح صاف و هندسه ای منظم دست یافت .

استادیوم ورزش های آبی چین
استادیوم ورزش های آبی چین

معماری پایدار، توجه به اقلیم و انرژی

جمع آوری باران بازیافت ۸۰٪

باعث صرفه جویی ۳۰٪ در انرژی

حبس۹۰ درصد انرژی تابشی خورشید

یکی از نیازها و خواسته های اصلی ورزش های آبی تامین انرژی گرمایشی است. فضای میانی   بین این حباب ها و پوشش های آن فضای گلخانه ای را بوجود آورده است.

این فضاهای گلخانه ای و دستگاه های تاسیساتی که مخصوص آن طراحی شده اند، کمک می کنند تا انرژی گرمایشی مورد نیاز برای آب استخرها و فضای مکعب به خوبی تامین شود. این تدبیر باعث صرفه جویی ۳۰٪ در انرژی شده است.

نکته دوم، تامین آب استخرها می باشد، با توجه به کمبود آب در منطقه شمال چین و استفاده فراوان از این مجموعه، در بام و در بین حباب ها شیارهایی طراحی شده است که ضمن جمع آوری باران، تصفیه و بازیافت ۸۰٪ از آب باران را جهت استفاده در مجموعه بر عهده گرفته است.

نحوه تعمیر اتیل تترا فلوئور اتیلن به این صورت است که قسمت آسیب دیده را وصله می کنند به دلیل خود ترمیمی این بالشتک‎ها بعد از مدتی اثری از این وصله ها باقی نمی ماند.

استادیوم ورزش های آبی چین
استادیوم ورزش های آبی چین

در حال حاضر نیز از این بنا به عنوان مجموعه تفریحات آبی استفاده می شود که در نوع خود بی نظیر می باشد.

این موضوع هم یکی از ویژگی‎های این بنا می باشد که مثل دیگر استادیوم ها بعد از المپیک به حال خود رها نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *