نکات قابل ملاحظه در انتخاب لوستر مناسب

در انتخاب لوستر، موارد زیادی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند و بررسی همه آن فاکتورها، برای انتخاب یک لوستر مناسب دکوراسیون ضرورت دارد.

نکات قابل بررسی در انتخاب لوستر

علاوه بر کیفیت و قیمت مواردی که باید در نظر داشته باشید، جنس ، فرم و میزان نوری است که لوستر در فضا ایجاد می کند، است. مکان مناسب برای انواع ابزار های روشنایی بر انتخاب شما تاثیرگذار است.

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید متراژ فضا و ارتفاع سقف است. استفاده از لوستر های بلند و ریسه‌ ای برای فضا هایی که سقف کوتاه دارند باعث کوتاه‌ تر به نظر رسیدن سقف می ‌شود بنابراین لازم اسن بین ارتفاع اتاق و طول لوستر تناسب برقرار باشد. برای مثال لوستر حبابی برای اتاق نشیمن و پذیرایی مناسب نیست. اما همین لوسترها برای اتاق خواب یا آشپزخانه کاملا مناسب هستند.

لوسترهای چوبی، تناسب خوبی با فضای آشپرخانه یا اتاق خواب دارند زیرا در هر دوی این فضاها چوب استفاده می شود و هارمونی لازم بین فضا و وسیله روشنایی ایجاد می شود. معمولا برای نشیمن و پذیرایی لوسترهای حجیم و سنگین و در سایر فضاها لوسترهای کم حجم و سبک مناسب است. از سوی دیگر با این که لوسترهای پخش کننده نور در سالن پذیرایی و نشمین جلوه و شکوه خاصی ایجاد می کنند اما برای اتاق خواب نامناسب هستند.

برای اتاق خواب بهتر است لوسترهایی انتخاب شوند که نور آن به سمت بالا باشد و نور به صورت ملایم در فضا پخش شود. در آشپزخانه نیز نور باید رو به پایین باشد تا کار با دقت و ایمنی صورت گیرد. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می شود:

لوستر مناسب برای فضاهای مختلف

در انتخاب لوستر باید به فضای آن داشته باشید. یکی از موارد مهم وسعت فضای اتاق است. همچنین ارتفاع سقف نیز از مواردی است که نباید از نظر دور داشته باشید. این که سقف کوتاه است یا بلند، آیا سقف کاذب و چراغ هالوژن دارد یا نه و غیره از مواردی هستند که در انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود زیرا برای اتاق نشیمن کوچک، بهتر است از لوستری با شاخه های و چراغ های کمتر استفاده شود تا هم متناسب با سایز فضا باشد و هم میزان نوری که تولید می کند بیش از حد زیاد نباشد.

بررسی انواع مدل های لوستر

  • اگر فضای شما سقف بلندی ندارد، پیشنهاد می کنیم از لوستر بلند و آویز استفاده نکنید زیرا سقف خانه شما کوتاه تر به نظر می رسد. به جای آن مدل های سقفی را استفاده کنید. می توانید در کنار لوستر های سقفی از دیوار کوب و آباژور متناسب با سبک دکوراسیون خود، بهره بگیرید. تنها در اتاق ناهار خوری با وجود سقف کوتاه می توانید از لوستر بلند و آویز دار بر روی میز ناهارخوری خود استفاده کنید و تمام میز ناهارخوری را روشن کنید.

در صورتی که اتاق دارای زوایای زیادی است و لوازم آن اتاق زوایای زیادی دارند، بهتر است یک لوستر گرد انتخاب کنید. لوستر ساده هم برای اتاق نشیمن که سقف آن گچ بری و تزئینات زیاد دارد، مناسب است.

انواع لوستر
انواع لوستر
  • چراغ هایی که در ارتفاع پایین از سقف و در بالای میز قرار دارند، می توانند فضا ها را جدا کرده و آن را ساده نشان می دهند. برای تنوع بیشتر می توانید از چراغ هایی که ارتفاعشان قابل تغییر است استفاده کنید.

 

  • مدل‌های سنتی لوستر و لوستر های کریستالی که مثلا لاله های رنگی دارند، طرح‌های آشنای ایرانی هستند و مناسب فضاهایی هستند چیدمان‌ و دکوراسیون کلاسیک دارند. هرچند کریستال در انواع گوناگونی از لوسترها استفاده می شود، اما برخی از آن ها کاملا کریستال هستند یعنی کلیه قطعات آن از جمله شاخه‌ ها و ستون نیز کریستال است. این لوسترها به دلیل ارتفاع زیاد، مناسب خانه‌های ویلایی یا خانه‌هایی با سقف‌ بلند هستند که سبک دکوراسیون مدرن ندارند.

 

  • لوستر هایی که شید دارند هم یکی دیگر از انواع لوستر هستند. شیدها مناسب سبک دکوراسیون کلاسیک اروپایی هستند. لوسترهایی که شید دارند نوری ملایم در فضا ایجاد می کنند به همین دلیل می تواند جنبه تزئینی هم داشته باشد. بنابراین لازم است همراه این لوسترها از نورهای دیگری مانند آباژور، هالوژن‌ ها، دیوارکوب ها و چراغ‌های سقفی نیز استفاده شود.
لوستر مدرن
لوستر مدرن
  • برای خانه‌های آپارتمانی که معمولا کوچک هستند سقف‌های کوتاهی دارند، لوستر‌های سقفی مناسب است. اگر فضایی مدرن دارید که از لوستر تنها به عنوان ابزار تزئین و نه روشنایی استفاده می شود، این لوستر ها مناسب است.

 

  • برای اتاق خواب‌تان بهتر است دور لوسترهای پخش‌کننده نور را خط بکشید. این لوسترها به خاطر نور زیاد و مستقیم‌شان روی تخت، عملا فلسفه اتاق خواب را زیر سوال می‌برند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *