تاثیر نور در دکوراسیون داخلی

نور در دکوراسیون

وقتی برای خانه مان لوازم و اثاثیه ای انتخاب می کنیم، وقتی چینش آنها را در منزل با سلیقه یمان می چینیم؛ باید به نورپردازی مناسب محیط زندگی نیز توجه کنیم. محل تابش نور خورشید به داخل خانه، نورهای مصنوعی از چراغ ها و لوستر ها و غیره همه در تاثیر نور در دکوراسیون نقش دارند. سعی داریم تا نور را در دکوراسیون به کنترل خود درآوریم.

اجسام بازتاب دهنده نور، از لوازم شیشه‎ای و آینه‎ای گرفته تا سطوح صیقلی و براق باعث ایجاد نورهای زیبا و فریبنده ای می شوند که نه تنها باعث درخشان تر شدن فضا می شوند بلکه چشم پوشی از آنها غیر ممکن است. نورها در حالی که ظاهر تقریبا برابری دارند، از نظر آرایش رنگی با همدیگر متفاوت اند. مثلا نور در یک روز ظهر تقریبا به طور کامل مقادیر متعادل از تمام طیف های رنگ را در خود دارد؛ اما نور از نظر رنگی تغییر می کند، به همین خاطر ظاهر رنگی اشیا در نور اول صبح یا در سایه فرق می کند. نورهای مصنوعی نیز طیف های متفاوت رنگی دارند.

نورپردازی دکوراسیون داخلی
نورپردازی دکوراسیون داخلی

از اول روز تا هنگام غروب، نور طبیعی شدت رنگ‌ها در محیط خانه ما تغییر می‌دهد. نارنجی در پائیز، آبی‌ها در زمستان، رنگ‌های ملایم در بهار و زرد درخشان در طول تابستان بیشتر به چشم می‌آیند. زمانی که نور روز کاهش می یابد باید با نورپردازی مصنوعی در فضا این کاهش را جبران مرد تا انرژی و نور به زندگی برگردد و احساس خوبی از بودن نور در زندگی داشته باشیم.

نور سفید و روشن

معمولا نور سفید (نوری که همه طیف های رنگی را در خود دارد) رنگ ها را طبیعی تر و درخشان تر جلوه می دهد. اما تعدادی از رنگ های طیف نوری مهم تر از بقیه هستند. سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد می توانند با هم ترکیب شده و هر رنگی را به وجود بیاورند. بنابراین نوری که میزان متعادلی از این سه رنگ را داشته باشد، می تواند ظاهر رنگی خوبی به اجسام دهد.

نورپردازی در اتاق
نورپردازی در اتاق

تاثیر تابش نور در محیط منزل

با توجه به جهت قرار گیری اتاق ها (شمالی، جنوبی، غربی و شرقی) نور با زاویه ها و شدت های مختلف به فضا می تابد.

  1. اتاق های شمالی که نور کم و غیر مستقیم دارند و استفاده از طیف های سرد رنگی باعث سردتر شدن محیط اتاق می شود. بنابراین استفاده از رنگ های گرم، محیط را گرم تر و درخشان تر می کنند.
  2. اتاق های جنوبی نور زیادی می گیرند، بنابراین اگر می خواهید آفتاب گیر بودن اتاق را به خصوص در ساعات میانی روز تشدید کنید، از طیف های گرم استفاده کنید. در غیر این صورت برای خنک و با روح کردن ساختن فضا طیف های سرد را بکار ببرید.
  3. اتاق های شرقی قبل از ظهر نور گرم و زردی دارند و در ساعات بعد از ظهر این نور تبدیل به نور آبی رنگ می شود. نارنجی، زرد، و قرمز انتخاب خیلی خوبی برای این فضاها هستند.
  4. اتاق های غربی: نور غروب در این اتاق ها رنگ های گرم و دلپذیری را به فضا می بخشد. در حالی که نور کم صبح باعث می شود که سایه هایی در محیط ایجاد شده و رنگ ها به نظر مات تر و تیره تر برسند. رنگ های آبی و سبز انتخاب های مناسبی برای این اتاق ها هستند.
بازتاب نور در دکوراسیون داخلی
بازتاب نور آینه در دکوراسیون داخلی

نکات مهم در نورپردازی داخلی دکوراسیون

اگر در شهر یا کشوری زندگی می کنید که بیشتر وقت ها هوا سرد و بارانی ست، رنگ ها کدر و مات به نظر می رسند و در کشورهای گرم و خشک ، رنگها درخشان تر و شفاف تر هستند. اگر اتاق گرفته و تاریکی دارید، رنگ کردن دیوارها با سفید کمکی به شما نخواهد کرد، چرا که رنگ سفید در نور کم به نظر خاکستری رنگ خواهد رسید بلکه باید از رنگ های شادتر و گرم تر استفاده کرد.

نورهای سقفی باعث می شوند که رنگ آمیزی اتاق یکنواخت، بدون سایه و روشن به نظر برسد. سعی کنید از نورهای دیگر محیطی، جهت ایجاد عمق و تنوع در نور پردازی استفاده کنید. لامپ های هالوژن رنگ های واقعی تری را نسبت به لامپ های تنگستن معمولی به نمایش می گذارند.

تاثیر نور در دکوراسیون داخلی
تاثیر نور در دکوراسیون داخلی

رنگ های روشن و شفاف مثل زرد روشن ، نور بیشتری را انعکاس می دهند و باعث تحریک بیش از حد سلول های بینایی شده و موجب تحریک ما می شوند. بنابراین در اتاق کودکان یا فضاهای که نیاز به آرامش بیشتری داریم، استفاده از این رنگها توصیه نمی شود.

برای محل های کار، آشپزخانه و حمام می توانید از نورهای سفید و برای اتاق های نشیمن و خواب برای القای حس های گرم و صمیمی نورهایی با طیف های گرم به کار ببرید.

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون
تاثیر نورپردازی در دکوراسیون

از دیگر نکات نورپردازی در منزل تاکید نور بر روی میز در اتاق مطالعه است، برای این منظور نورهای بالا به پایین مناسب هستند. در کمد ها و قفسه های تزئینی نور از بالا کمک کننده خواهد بود تا نور یکنواخت و بدون سایه ای ایجاد شود. برای تابلوها که بر روی دیوار ها نصب هستند بهتر است نورپردازی موضعی به کار گرفته شود. نورپردازی در حمام و سرویس بهداشتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

به کارگیری درست از لوستر و آباژور نیز در سالن پذیرایی و اتاق نیز باعث ایجاد محیطی روشن و دوستانه خواهد شد و باید در انتخاب انواع لوستر دقت زیادی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *